آبان ۲۱, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۹ Asia/Dushanbe
  • «نمونک شمع»، سنت ۵۰۰ ساله جشن میلاد نبوی در مراکش

ساکنان شهر «سلا» مراکش با راه‌‌اندازی هیئتی با عنوان «حاملان نمونکهای شمع»، جشن سنتی ۵۰۰ ساله میلاد پیامبر اکرم(ص) را گرامی داشتند.

به گزارش رادیو برون مرزی صدای خراسان به نقل از ایکنا ،این نمونکهای شمع در زبان محلی «دور الشمع» نامیده می‌شود و در این مراسم علاوه بر هیئت شهر سلا، هیئت‌هایی از شهرهای مختلف مراکش نیز حضور پیدا کردند.

 عبدالمجید حسونی، از مسئولان برگزاری این مراسم گفت: مراکش در جشن گرفتن میلاد پیامبر اکرم(ص) در سطح جهان اسلام روش منحصر بفردی دارد و مراسم «دور الشمع»، شهر سلا را از سایر شهرهای مراکش متمایز کرده است.

در این مراسم که با اجرای آوازهای گروه «عیساوه» (گروه موسیقی فولکلوری) همراه بود، یک کودک ۷ ساله با پوشیدن لباس سنتی توجه همه را به خود جلب کرده بود و خبرنگاران برای عکس گرفتن از او، دورش جمع شده بودند و همه حاضران در میدان «الشهداء» شهر «سلا» او را تشویق می‌کردند.

«دور الشمع»، یک نمایش زیبا است که در آن، گروه‌های سنتی از شهرهای مختلف مراکش شرکت می‌کنند و نمونکهای شمع که با تزئینات و نقش‌های اسلامی زینت داده شده را به همراه کجاوه‌های گلدوزی شده حمل می‌کنند. 

جشن «دور الشموع» بعد از نماز عصر و با تجمع در بازار بزرگ شهر سلا آغاز می‌شود و در مقدمه جمعیت، بزرگ سادات طایفه حسنیون و بعد از آن‌ها حاملان ماکت‌های شمع‌ همراه با گروه‌های موسیقی و طبل‌زن حرکت می‌کنند و در خیابان‌های اصلی می‌گردند.

کلیدواژه