دی ۱۱, ۱۴۰۲ ۱۲:۳۴ Asia/Dushanbe
  • ادامه تظاهرات گسترده حامیان فلسطین در سراسر جهان
    ادامه تظاهرات گسترده حامیان فلسطین در سراسر جهان

مردم کشورهای مختلف از جمله سوئیس، ترکیه، انگلیس، مغرب و سوئد همزمان با آغاز سال نو (میلادی) در حمایت از مردم غزه راهپیمایی کردند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز شنبه هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کرد. رژیم صهیونیستی هم برای تلافی و جبران شکست خود و متوقف کردن عملیات گروه‌های مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و منطقه را بمباران کرد. در این بمباران‌ها هزاران زن و کودک به شهادت رسیدند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین در غزه، تاکنون حدود ۲۲ هزار فلسطینی در حملات ارتش رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیده‌اند و بیش از ۵۶ هزار نفر هم زخمی شده‌اند.

علاوه بر واکنش‌های مقامات و سران کشورها، مردم مناطق مختلف جهان هم تاکنون بارها برای اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین به خیابان آمده‌اند. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، صدها نفر از مردم شهر طنجه (کشور مغرب) در میدان مرکزی این شهر، در همبستگی با مردم غزه تجمع کردند.

تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی شعارهایی علیه تجاوزگری رژیم صهیونیستی، پایان جنگ در غزه را خواستار شدند.

در ژنو سوئیس هم راهپیمایی گسترده‌ای برای حمایت از مردم غزه، در نخستین لحظات آغاز سال نو میلادی برگزار شد.

تظاهرکنندگان، دولت‌های غربی (از جمله دولت سوئیس) راهمدست رژیم صهیونیستی در ارتکاب این جنایت‌ها دانستند و ضمن برافراشتن پرچم‌های فلسطین تأکید کردند، جشن‌های سال نو میلادی باعث فراموشی تحولات نوار غزه نخواهد شد.

مردم معترض در شعارهای خود آزادی فلسطین و توقف نسل‌کشی مردم این سرزمین را خواستار شدند.

حامیان فلسطین در لندن هم در شب کریسمس مردم غزه را از یاد نبردند و در واپسین ساعات پیش از آغاز سال جدید، با برگزاری تجمعی مقابل ساختمان نخست وزیری و نزدیک مجلس بریتانیا، بر ادامه تلاش برای احقاق حقوق فلسطینیان تاکید کردند.

یک شهروند انگلیسی حاضر در تظاهرات مقابل ساختمان نخست وزیری انگلیس گفت، احساسات قلبیم نسبت به آنچه در غزه می‌گذرد قابل وصف نیست؛ شبانه روز به فکر زنان و کودکانی هستم که در فاجعه بار‌ترین شرایط به سر می‌برند.

یک شهروند انگلیسی دیگر هم اظهارکرد، من به همراه پسرم برای دفاع از مردم فلسطین (به ویژه کودکان فلسطینی) در این تظاهرات حضور یافته‌ایم.
این شهروند از سکوت و بی تفاوتی مقامات غربی در برابر جنایات اسرائیل ابراز تعجب کرد و افرود، ما برخلاف دولت و مجلسمان با مردم فلسطین هستیم و تا زمان پیروزی‌شان آنها را تنها نمی‌گذاریم.

معترضان اعلام کرده‌اند، مخالفت دولت و مجلس بریتانیا با آتش بس در غزه، برخلاف خواست ۷۶ درصدی مردم این کشور است و آن‌ها عملا دموکراسی و خواست مردم را زیر پا گذاشته اند.

در شهر منچستر هم تظاهرات مشابهی برگزار شد.

مردم ترکیه نیز در شهرهای ترابزون و استانبول با شرکت در تظاهرات، حمایت خود را از مردم غزه اعلام کردند.

در استکهلم پایتخت سوئد هم مردم با تجمع در یکی از میادین اصلی شهر، همزمان با شمارش معکوس برای آغاز سال نو میلادی، در حمایت از مردم بی‌دفاع غزه شعار دادند.
شرکت‌کنندگان در تجمع ضمن برافراشتن پرچم‌های فلسطین، توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی و برقراری آتش‌بس در غزه را خواستار شدند.

روز گذشته هم هزاران شهروند فرانسوی در شهرهای مختلف از جمله پاریس و مارسی در حمایت از فلسطین تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان با حمل پرچم فلسطین، علیه اسرائیل شعار دادند.

در مادرید (اسپانیا)، برلین (آلمان) و تورنتو (کانادا) نیز تجمعات مشابهی برگزار شد.

در شهر هلسینکی پایتخت (فنلاند) هم پرچم فلسطین در جشن سال نو میلادی به اهتزار درآمد.

کلیدواژه