بهمن ۱۰, ۱۳۹۸ ۱۹:۴۴ Asia/Dushanbe
  • تهدید کوشنر علیه سران فلسطینی

مشاور رئیس جمهور آمریکا در واکنش به مخالفت یکپارچه سران فلسطین با طرح آمریکایی معامله قرن، آنان را تهدید کرد که باید به این طرح تن بدهند.

«جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "العربیه" ضمن تحقیر سران تشکیلات خودگردان فلسطینی به خصوص «محمود عباس» و تهدید به کنار گذاشتن وی از ریاست این تشکیلات عنوان کرد که طرح معامله قرن به منزله آخرین فرصت برای آنان است.

کوشنر با تهدید تلویحی به حذف سران کنونی فلسطین گفت: اگر رهبری فلسطین برای موافقت با این طرح جرأت نداشته باشد، شاید رهبری آینده فلسطین با آن موافقت کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌ شنبه (28 ژانویه) در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در کنار خود داشت، از طرح سازش تحمیلی موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد.

بر اساس این طرح آمریکایی- صهیونیستی و ضد فلسطینی، قدس به رژیم صهیونیستی واگذار می‌شود، آوارگان فلسطینی در دیگر کشورها حق بازگشت نخواهند داشت و فلسطین تنها مالکیت اراضی باقی مانده کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه را خواهد داشت.

بسیاری از کشورهای اسلامی و همه گروه های فلسطینی با این طرح اعلام مخالفت کرده اند.

«محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در اقدامی اعتراضی، ضمن رد درخواست ترامپ برای گفت و گوی تلفنی، حتی از دریافت متن این طرح خودداری کرده و گفته است که هرگز معامله‌ای را که خواسته‌های مردم فلسطین از جمله تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس را محقق نکند، قبول نخواهد کرد. 

کلیدواژه