بهمن ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۸:۲۷ Asia/Dushanbe
  • نماینده سابق دوما: نام دیگر معامله قرن کلاهبرداری است

«شامیل سلطانف» نماینده پیشین مجلس دوما و رییس مرکز مطالعات خاورمیانه روسیه، معامله قرن را کلاهبرداری بزرگ آمریکا از مردم خاورمیانه برای کمک به اسراییل توصیف کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از ایرنا؛ رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه روسیه که چندین سال ریاست گروه دیدگاه های راهبردی روسیه و جهان اسلام را برعهده داشته است گفت: آمریکا نمی تواند با فشار و تطمیع سران برخی حکومت های عربی، معامله قرن را بر جهان اسلام تحمیل کند.

سلطانف افزود: واکنش شدید و مخالفت بسیاری از کشورهای اسلامی با معامله قرن نیز دورنمای اجرا و تحقق این طرح ضدفلسطینی را در ابهام قرار داده است.

این کارشناس روس تاکید کرد: اگر کشورهای اسلامی متحد شوند و سازمان همکاری اسلامی بر مواضع کنونی خود در رد این طرح ایستادگی کند، آمریکا و اسراییل نمی توانند معامله قرن را به اجرا درآورند.

رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه روسیه  افزود:  آمریکا با پیشنهاد طرح یکجانبه معامله قرنو اصرار بر اجرای آن با فشار بر طرف فلسطینی، جایگاه خود را به عنوان میانجی ازدست داده است.

به گفته سلطانف، فلسطین با آمریکا قطع رابطه کرده است و واشنگتن نمی تواند به عنوان کشور بی طرف در روند حل و فصل مناقشه بین فلسطین و اسراییل مشارکت کند.
این کارشناس روس معتقد است که پایان اشغال مناطق فلسطین در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه و توقف شهرک سازی اسراییل در اراضی فلسطینیان تنها راه حل مساله فلسطین است.

رییس جمهوری آمریکا بیست و هشتم ژانویه در حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طرح ادعایی خود موسوم به معامله قرن رونمایی کرد؛ طرحی که هدف از آن حذف مساله فلسطین بوده و مخالفت همه گروه های فلسطینی‌ را به همراه داشته است.

کلیدواژه