خرداد ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۷ Asia/Dushanbe
  • لاوروف: جهان تک قطبی به پایان رسیده است

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه  نظام تک قطبی در جهان پایان یافته است تصریح کرد، امروز ظهور نظام چندقطبی، عادلانه و دموکراتیک برای داشتن صلح پایدار و توسعه همه کشورها اجتناب ناپذیر است.

"سرگئی لاوروف" در مقاله‌ای در وبگاه "پولیتیک" فرانسه با بیان این که جهان باید تئوری از تاریخ گذشته سلطه بر دیگری و جهان تک قطبی را به فراموشی بسپارد تاکید کرد، روسیه آماده هرگونه همکاری و مشارکت سازنده  در این زمینه است.

"لاوروف" به اختلافات کنونی میان روسیه و کشورهای اروپایی نیز اشاره کرد و گفت: توان بالقوه توسعه همکاری بین روسیه و کشورهای اروپایی، در نتیجه اقدامات غیرسازنده غربی‌ها و نادیده گرفتن منافع مردم اروپا توسط سیاستمداران حاکم بر این کشورها، هرگز تحقق نیافته است.

وزیر خارجه روسیه، بمباران یوگسلاوی، گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" به شرق برخلاف وعده‌ غرب به اتحاد جماهیر شوروی، حمایت از کودتای 2014 اوکراین و تداوم تحریم‌ها علیه روسیه را اشتباهات اروپا برشمرد و افزود کشورهای اروپایی می‌توانند با کنار گذاشتن وابستگی خود به آمریکا، ملحق شدن به چین و روسیه و پیوستن به مسیر یک کمربند- یک راه، توسعه، پیشرفت و صلح در اروپا را تامین کنند.

کلیدواژه