تیر ۰۸, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۹ Asia/Dushanbe

بزرگترین کشتار اروپا پس از جنگ جهانی دوم در جنگ بوسنی اتفاق افتاد که در آن هزاران مسلمان غیرنظامی در یک روز به دست صرب‌ها قتل عام شدند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای ایران، تلخ‌ترین رویداد در جنگ بوسنی، نسل کشی مسلمانان در واقعه غم انگیز کشتار سربرنیتسا است که می‌توان آن را بزرگ‌ترین نسل‌کشی اروپا پس از جنگ دوم جهانی دانست.

در این کشتار از روز 13 ژوییه 1995 در کمتر از یک هفته هشت هزار مسلمان غیر نظامی به دست نژادپرستان صرب‌ قتل عام شدند. 

پیش از این کشتار، سازمان ملل متحد سربرنیتسا را منطقهٔ «حفاظت‌شدهٔ امن» اعلام کرده‌بود.

۴۰۰ سرباز مسلح هلندی صلح‌بان که برای ایجاد امنیت در این منطقه مستقر شده بودند در این کشتار واکنشی نشان ندادند.

بحران در بوسنی و هرزگوین در تحولات پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی ریشه داشت و اقوام ساکن در جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی نیز هر یک برای استقلال یافتن تلاش می کردند.

رژیم نژادپرست حاکم بر یوگسلاوی تلاش کرد تا با تکیه بر افکار نژادی و سلاح با هرگونه فرآیند استقلال طلبانه مقابله کند، اما به دلیل هشدارهای مکرر ایالات متحده و اروپا درباره هرگونه خشونت در سرزمین‌هایی که مسیحیان در آن ساکن هستند، اقوام مسیحی توانستند با طی کردن روندی آسان به استقلال دست پیدا کنند.

اما رژیم حاکم بر بلگراد در سایه سکوت تمامی مدعیان حقوق بشر، با خشونت بسیار زیاد به کشتار مسلمانان استقلال طلب بوسنی پرداخت و بزرگترین نسل کشی اروپا پس از جنگ جهانی دوم را در آن سرزمین رقم زد.

کلیدواژه