تیر ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۴ Asia/Dushanbe
  • جنجال جاسوس‌افزار رژیم صهیونیستی در اسپانیا

نفوذ بدافزار جاسوسی رژیم صهیونیستی به گوشی همراه دو مقام اسپانیایی با استفاده از ضعف امنیتی نرم افزار واتسپ در این کشور خبرساز شده است.  

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از ایرنا، نشریه ال پائیس اسپانیا روز چهارشنبه نوشت راجر تورِنت رییس کنگره کاتالان و ارنست ماراگال یکی از نمایندگان کنگره این ایالت، قربانیان تازه جاسوس‌افزار پگاسوس Pegasus متعلق به شرکت صهیونیستی NSO هستند.

ال پائیس نوشته است: بر اساس اعلام موسسه کانادایی رصد سایبری سیتیزن لب Citizen Lab، این دو مقام سیاسی با دریافت پیامک و تماس‌های تصویری مشکوک به دلیل نقص امنیتی نرم افزار واتسپ در می ۲۰۱۹ میلادی مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند.

بنابر اعلام سیتیزن لب، شرکت اسرائیلی NSO با آگاهی از حفره امنیتی واتسپ، فعالان سیاسی، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران را در کشورهای جهان از جمله مراکش، عربستان سعودی، امارات، قزاقستان، بحرین و مکزیک هدف قرار داده است.  

شرکت واتسپ نوامبر 2019 اعلام کرد هزار و ۴۰۰ خبرنگار در آفریقا، خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی مورد حمله جاسوسی پگاسوس قرار گرفته اند.  

سیتیزن لب همچنین پیشتر نقش شرکت اسرائیلی NSO را در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد آل سعود افشا کرده بود.

این موسسه تحقیقاتی گزارش داد که گوشی آیفون یکی از نزدیکان خاشقجی تنها چند ماه پیش از قتل وی به نرم افزار جاسوسی NSO آلوده شده و به واسطه این هک اطلاعاتی، انتقادات خصوصی خاشقجی از خانواده سلطنتی سعودی برای جاسوسان آشکار شد.

کلیدواژه