اسفند ۰۶, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳ Asia/Dushanbe
  • اتحادیه اروپا چهار مقام روس را در فهرست تحریم های خود قرار داده است
    اتحادیه اروپا چهار مقام روس را در فهرست تحریم های خود قرار داده است

روابط روسیه و اتحادیه اروپا در سال های اخیر تحت تاثیر مسائل سیاسی، امنیتی و حقوق بشری دچار تنش های بسیار شده است.

موضع گیری اخیر بروکسل درباره الکسی ناوالنی سر کرده مخالفان روسیه و تأکید بر ضرورت آزاد شدن او، دستاویز شدت یافتن فشارها بر مسکو شده است. وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه 22 فوریه خود به دلیل محکومیت و زندانی شدن الکسی ناوالنی توافق کردند که چهار مقام روس را در فهرست تحریم‌ های این اتحادیه قرار دهند. افراد وارد شده به این فهرست با ممنوعیت ورود به مرزهای اتحادیه روبه رو می‌شوند و همچنین اموال آنها مسدود خواهد شد. این تحریم‌ ها احتمالا پس از دیدار سران اروپایی در مارس 2021 اجرا می‌شود.

این اقدام خصمانه اتحادیه اروپا واکنش تند مسکو را موجب شده است. وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ ای تصمیم وزیران خارجه اتحادیه اروپا را برای افزایش تحریم‌ها علیه مسکو محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «ما تقاضاهای مکرر غیرقانونی و غیر منطقی برای آزادی یک شهروند فدراسیون روسیه را که به دلیل ارتکاب جرایم اقتصادی در دادگاه روسیه در قلمرو کشور ما و مطابق با قوانین روسیه محکوم شده است، کاملاً غیر قابل قبول می‌دانیم.» وزارت خارجه روسیه همچنین درخواست اتحادیه اروپا را مداخله در امور داخلی خود خواند.

 

 

به نظر می رسد با تحریم های جدید بروکسل علیه مسکو روابط تنش آمیز غرب و روسیه وارد مرحله جدیدی شده است. نقطه تمرکز رویکرد اتحادیه اروپا در قبال روسیه مساله حقوق بشر و به طور خاص، موضوع نحوه برخورد دولت و دستگاه قضایی روسیه با الکسی ناوالنی است. نخستین بار است که بروکسل از رژیم جدیدی از تحریم‌ها علیه افراد و کشورهای دیگر استفاده می‌کند. این ساز و کار جدید مشابه قانون ماگنستیکی آمریکا Magnitsky Act است و برای وضع تحریم اعمال می‌شود. این ساز و کار 27 کشور عضو این اتحادیه را قادر می‌سازد تا افرادی را که متهم به پایمال کردن حقوق بشر هستند، با اقداماتی چون مسدود کردن دارایی‌ها و همچنین ممنوعیت سفر مجازات کند.

در واقع اکنون ناوالنی یکی از اندک ابزارها و بهانه های غرب برای ادامه دادن به مداخله در امور داخلی روسیه به شمار می آید. اروپایی ها با روی کار آمدن جو بایدن رییس جمهور جدید آمریکا و شدت یافتن موضع گیری های ضد روسی دولت وی، بر این گمان هستند که اکنون زمان مناسبی برای افزایش فشار به مسکو است. بدین ترتیب روند روابط اتحادیه اروپا و روسیه به سویی پیش می رود که به نظر نمی رسد در آینده نزدیک بتوان شاهد مصالحه یا آشتی بین بروکسل و مسکو بود.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه