فروردین ۱۴, ۱۴۰۰ ۰۹:۵۰ Asia/Dushanbe
  • کنیازاف:واگذاری فرمانداری واروخ، راه حل اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان نیست
    کنیازاف:واگذاری فرمانداری واروخ، راه حل اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان نیست

کارشناس روس مسایل آسیای مرکزی پیشنهاد رییس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان درباره واگذاری فرمانداری واروخ تاجیکستان به طرف قرقیزی را تنش زا و اغوا برانگیز توصیف کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی  صدای خراسان به نقل از سامانه تاج ویک، الکساندر کنیازاف با اشاره به جدال لفظی مقامات تاجیک و قرقیز بر سر پیشنهاد ژنرال قامچی بک تاشی ‌اف رییس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان درباره واگذاری منطقه واروخ ناحیه اسفره به طرف قرقیز در برابر دریافت 12 هزار هکتار زمین از ناحیه باتکند گفته است که این طرح غیرمسوولانه و تنش زاست و دورنمای حل اختلافات مرزی را پیچیده می کند.

 کنیازاف افزود: تنها راه حل اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان توافق برسر معاوضه  برخی از مناطق مورد نزاع  دو کشور است و نه واگذاری فرمانداری واروخ.

 

 

در روزهای اخیر شایعه واگذاری منطقه 30 هزار نفری واروخ در ناحیه اسفره به طرف قرقیز در برابر دریافت 12 هزار هکتار زمین از ناحیه باتکند به جدال لفظی میان همراه خان ظریفی وزیر امورخارجه سابق تاجیکستان و ژنرال قامچی بک تاشی ‌اف رییس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان منجر شد و موضوع به شبکه های اجتماعی و رسانه های خبری منطقه نیز کشیده شد.

ظریفی تاکید  کرده است که واروخ جزو جدایی ناپذیر تاجیکستان است و تحت هیچ شرایطی به قرقیزستان واگذار نخواهد شد.

تاشی اف هم گفته که این تنها یک پیشنهاد بوده که در مذاکرات اخیر به طرف تاجیکستان ارائه شده است.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه