خرداد ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۰ Asia/Dushanbe
  • «شورای فدراسیون روسیه »  با اکثریت قاطع قانون «افراط‌گرایی» را تصویب کرد
    «شورای فدراسیون روسیه » با اکثریت قاطع قانون «افراط‌گرایی» را تصویب کرد

مجلس سنای روسیه موسوم به «شورای فدراسیون روسیه » روز چهارشنبه با اکثریت قاطع قانون «افراط‌گرایی» را تصویب کرد که از شرکت سران ، مقامات و حامیان گروه‌های «افراطی»در انتخابات این کشور ممانعت می‌کند.

روسیه در سال های اخیر اقدامات گسترده ای را به منظور جلوگیری از فعالیت ها و اقدامات گروه های افراط گرا به ویژه گروه های تکفیری که تهدیدی مستقیم را متوجه امنیت ملی این کشور کرده اند صورت داده است. هر چند عمده فعالیت گروه های افراط گرای تکفیری به صورت اقدامات تروریستی در روسیه نمود پیدا کرده است، با این حال تصویب قانون «افراط گرایی»به منزله سازو کاری برای ممانعت از مشارکت احتمالی سران، مقامات و یا هواداران گروههای افراط گرا در انتخابات روسیه صورت گرفته است. به ویژه با توجه به اینکه احتمال اینکه هواداران پنهان گروههای افراط گرا بتوانند بدون جلب توجه در انتخابات مختلف این کشور مانند انتخابات شوراها یا پارلمانی شرکت کرده و به نهادهای قانونی وارد شده و مبادرت به اقدامات تخریبی نمایند وجود دارد.

«اندری کلیموف» (Andrei Klimov) سناتور روس در این زمینه می گوید:‌‌ «هیچ کشور متمدنی به افراط‌گرایان اجازه نمی‌دهد وارد نهادهای رسمی شوند».

در عین حال به نظر می رسد در برهه کنونی قانون «افراط گرایی» بیشتر در راستای مقابله با جنبش ها و جریان های غرب گرای خواهان تضعیف و سرنگونی دولت روسیه تصویب شده است. «الکسی ناوالنی»(Alexei Navalny)سرکرده این جریان محسوب می شود که اکنون به دلیل جرایم ارتکابی در زندان به سر می برد و غربی ها به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا فشار سیاسی و تحریمی گسترده ای را به منظور وادار ساختن مسکو به آزادی او وارد کرده اند.

او پیش‌تر به تحمل سه سال و نیم حبس محکوم شده بود و با توجه به گذراندن بخشی از آن در حبس خانگی، دو سال و هشت ماه دیگر را باید در حبس به سر ببرد. مقامات روسیه می‌گویند، ناوالنی با عدم گزارش موقعیت مکانی خود طی گذراندن حبس خانگی، قوانین را نقض کرده است.

اکنون دادگاهی در روسیه قرار است دراین زمینه تصمیم بگیرد که آیا شبکه سیاسی «الکسی ناوالنی» سرکرده مخالفان غرب‌گرای دولت روسیه در زمره تشکیلات افراط‌ گرا قرار می‌گیرد یا در شمار آنها نخواهد بود. پیش‌تر سازمان نظارت بر فعالیت های مالی روسیه اعلام کرد که شبکه الکسی ناوالنی را به لیست گروه های افراطی در این کشور اضافه کرده است. دادستان‌های روسیه فعالیت شبکه ناوالنی که به بهانه مبارزه با فساد در این کشور شکل گرفته است، متوقف کرده و از دستگاه قضایی این کشور خواسته‌اند که این گروه را درکنار گروههای تروریستی مثل القاعده و داعش در لیست گروههای افراط گرا قرار دهند.

آلکسی ناوالنی منتقد دولت روسیه به عنوان سرکرده مخالفان همواره از حمایت گسترده اتحادیه اروپا و آمریکا برخوردار شده و در اعتراضات ضد دولتی در سال های اخیر نقش پررنگی را ایفا کرده است. اقدامات مداخله گرایانه غریی ها با هدف ایجاد بی ثبات ، افزایش اعتراضات و در نهایت ایجاد زمینه برای شکل گیری تحولات مطلوب خود در روسیه صورت می گیرد. از جمله مشخص ترین فعالیت اروپا و آمریکا در این زمینه ، افزایش کمک های مالی و نیز حمایت همه جانبه رسانه ای از مخالفان و ایجاد فضاسازی منفی در زمینه اوضاع داخلی روسیه است. خواسته بروکسل و واشنگتن روی کار آمدن فردی غربگرا مانند" الکسی ناوالنی" در راس قدرت روسیه است. با این حال به دلیل وابستگی آشکار مخالفان به غرب و آگاهی مردم روسیه از این امر، آنها در رسیدن به اهداف خود ناکام مانده اند.

اکنون به نظر می رسد قوه مقننه روسیه با تصویب قانون «افراط گرایی» قصد دارد مانع قانونی در مسیر ناوالنی، مقامات شبکه سیاسی و هواداران وی ایجاد کرده و عملا مانع رسوخ غرب گرایان به داخل نهادهای قانونی روسیه و نیز کسب سمت های مختلف در نهادهای اجرایی این کشور شود./

 

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه