تیر ۰۶, ۱۴۰۰ ۰۸:۴۸ Asia/Dushanbe
  • مرگ این تعداد از کودکان بومی در هیچ‌کدام از اسناد مدرسه ثبت‌نشده است
    مرگ این تعداد از کودکان بومی در هیچ‌کدام از اسناد مدرسه ثبت‌نشده است

کشف پی در پی گورهای جمعی متعلق به کودکان بومی کانادا موجی از خشم و نفرت را در میان بسیاری از شهروندان این کشور، نهادهای حقوق بشر و بسیاری از مردم دنیا برانگیخته است، کشف این گورها که سند تبعیض نژادی در جامعه غرب به ویژه کانادا و آمریکا محسوب می شود سبب شده تا بومیان کانادا از رئیس جمهوری آمریکا نیز بخواهند که در مورد سرنوشت کودکان بومی در این کشور تحقیق کند.

"بابی کامرون" رئیس فدراسیون ملل مستقل بومی خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: دولت این کشور نیز باید درباره مدارس بومیان در گذشته آمریکا تحقیق کند، چون در کشور شما هم قبور بی نشان بسیار زیادی وجود دارند.

جستجو برای کشف گورهای دسته جمعی متعلق به بومیان کانادا،اواخر ماه مه پس از کشف بقایای 215 دانش آموز از یک مدرسه شبانه روزی دیگر به اسم کاملوپس  Kamloops آغاز شد.

اکنون کاوش ها در استان ساسکاچوان Saskatchewan که در سال‌های دور مدرسه شبانه‌روزی بوده به کشف 751 جسد انجامیده که اغلب آن‌ها کودک هستند و در یک قبرستان در قبرهایی بی‌نام‌ونشان دفن شده اند. پیدا شدن بقایای اجساد این دانش آموزان موجی از شوک را در کانادا و جهان ایجاد کرده است. اکنون جستجوها برای کشف های بیشتر ادامه دارد.

"جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا در این زمینه اعلام کرد که دولت این کشور بودجه و منابع لازم را تامین می‌کند تا در مورد این «اشتباهات وحشتناک» کاملا روشنگری شود.

«روزان کازیمیر»(Rosanne Casimir) رئیس یکی از قبایل در شهر کملوپس استان بریتیش کلمبیا در پی کشف گورهای جمعی گفت: مرگ این تعداد از کودکان بومی در هیچ‌کدام از اسناد مدرسه ثبت‌نشده است که به‌خودی‌خود شاهدی بر مقصر بودن مقامات مدرسه در مرگ این کودکان است.

بیش از 150 هزار کودک بومی کانادا از سال 1883 تا سال 1996 مجبور شدند با حضور در مدارسی خاص که عمدتا مبلغان دینی کاتولیک آن‌ها را اداره می‌کردند، در جامعه کانادا ادغام می‌شوند.

این کودکان بر اساس انچه «کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا» سال 2015 «نسل کشی فرهنگی» خواند، مورد بی توجهی و آزار قرار گرفتند. در واقع  دانش آموزان به زور به این مدارس فرستاده می شدند تا در آنجا جذب فرهنگ غالب کشور شوند.

براساس گزارش این کمیسیون، بسیاری ازاین دانش آموزان مورد بدرفتاری یا سوءاستفاده جنسی قرار می گرفتند و بیش از چهار هزار نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

یکی از رهبران قبایلی با اشاره به قبور بی نشان کشف شده گفت: کشف اخیر باعث شد که زخم‌های دیرینه دوباره سر باز کنند.

موضوع تبعیض نژادی در غرب به ویژه در کانادا و آمریکا موضوع جدیدی نیست. در واقع تاریخ این کشورها با موضوع تبعیض نژادی و آزار و اذیت بومیان، رنگین پوستان به ویژه سیاهپوستان و اقلیت های مختلف عجین شده است. این کشورها به رغم اینکه طی سال های اخیر ادعای حمایت از حقوق بشر داشته و بر حق دسترسی برابر انسان ها به امکانات  تاکید می کنند اما در عمل  نه تنها با شهروندان رنگین پوست، بلکه با اقلیت های قومی و نژادی و مهاجران خود نیز رفتار یکسانی ندارند.

در حال حاضر تبعیض و اعمال فشار بر بومیان و رنگین پوستان همچنان معضلی جدی در جامعه غرب است که با همه گیری بیماری کووید -19 رنگ جدی تری به خود گرفته و در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا کاملا آشکار است.

چنان که بسیاری از رنگین پوستان و بومیان در آمریکا و کانادا نه تنها به دارو و تجهیزات پزشکی و درمانی دسترسی ندارند بلکه در واکسیناسیون نیز در اولویت آخرهستند.

در کانادا حتی دسترسی بومیان به آب آشامیدنی معضلی جدی است. روزنامه گاردین چندی پیش در این زمینه نوشت: رهبران جوامع بومی کانادا به دلیل فقدان دسترسی به آب آشامیدنی در کشوری که یکی از غنی ترین منابع آبی جهان را داراست، از دولت فدرال شکایت و تقاضای جبران خسارت کرده‌اند.

اکنون نیز موضوع کشتار کودکان بومی کانادا نه تنها در این کشور بلکه در آمریکا هم موضوع جدی و قابل تاملی است به طوری که براساس پیگیری های صورت گرفته بخشی از کودکان بومی کانادا ممکن است به آمریکا منتقل شده باشند؛ چنانکه اکنون رئیس فدراسیون ملل مستقل بومی کانادا با اشاره به اینکه در آمریکا نیز قبور بی نشان بسیار زیادی وجود دارند از رئیس جمهور آمریکا خواسته است با روسای این ملل و با بازماندگان شان همکاری کند.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

کلیدواژه