دی ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶ Asia/Dushanbe
  • افغانستان قربانگاه کودکان
    افغانستان قربانگاه کودکان

براساس گزارش ها، افغانستان در صدر فهرست کشورهایی که بیشترین تلفات کودکان را دارند، قرار گرفته است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با ارائه گزارشی تکان دهنده در مورد آمار جهانی تلفات کودکان در جنگ‌ها، اعلام کرد: از سال 2005 به این سو حدود 29 هزار کودک افغان در ناآرامی های این کشور کشته شده اند و از این نظر افغانستان در صدر فهرست کشورهایی که بیشترین تلفات کودکان را دارند، قرار گرفته است. به این ترتیب نزدیک به یک سوم تلفات کودکان در جهان به افغانستان تعلق دارد.

این گزارش کشورهای یمن، سوریه و اتیوپی را نیز در زمره کشورهایی میداند که تلفات کودکان در آنها بالا است. آماری که یونیسف منتشر کرد بر اساس ثبت گزارش های رسمی در این کشورها صورت گرفته و یونیسف باور دارد که احتمالا آمار تلفات در این کشورها بیشتر از اعداد این گزارش است.
یونیسف همچنین در گزارش خود آورده است که در ۱۶سال گذشته، ۲۶۶ هزار مورد نقض شدید حقوق کودکان نیز در افغانستان ثبت شده است.

یونیسف سال ۲۰۲۲ را سال توجه و تلاش برای کودکان در وضعیت های بسیار حساس و پر چالش عنوان کرده و از کشورهای جهان خواسته است تا برای بهتر شدن وضعیت زندگی کودکان تلاش بیشتری انجام بدهند.

براساس گزارش یونیسف، تلفات کودکان در افغانستان معمولا به دو دلیل صورت میگیرد، جنگها و فقر که البته هر دو باهم رابطه نزدیک و تنگاتنگی هم دارند. در ۴۳ سال گذشته، افغانستان درگیر جنگ بوده و حضور کودک-سربازان در دو طرف خط نبرد شده است.

بیشتر بخوانید :

کلیدواژه