بهمن ۲۶, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۰ Asia/Dushanbe
  • گسترش اعتراضات مردم افغانستان علیه آمریکا
    گسترش اعتراضات مردم افغانستان علیه آمریکا

تظاهرات پایتخت نشینان افغان در اعتراض به تصرف دارایی های بانک ملی افغانستان توسط بایدن به دیگر شهرهای این کشور سرایت کرده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حالی به مسدود کردن و سپس تصرف بخشی از دارایی های بانک مرکزی افغانستان تصمیم گرفته است که مردم این کشور با بحران شدید اقتصادی و متعاقبا فقر دست و پنجه نرم می کنند. جو بایدن دستور داده است 3.5 میلیارد دلار از مجموع 9.5 میلیارد دلار مسدود شده بانک مرکزی افعانستان به غرامت قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص یابد.

افغانستان به شدت به این پول نیازمند است. تقریبا تمامی سازمان های بشردوست و بین المللی درباره خطر مرگ جمع کثیری از افغان ها بر اثر گرسنگی و بیماری هشدار داده اند. مقامات بهداشتی در افغانستان در بحبوحه همه گیری کووید-19  به تازگی از تعطیلی اکثر بیمارستان های ویژه درمان کرونا به دلیل کمبود امکانات خبر داده اند.

سازمان جهانی بهداشت 26 ژانویه با صدور بیانیه‌ای در مورد خطر فروپاشی سیستم بهداشت و درمان در افغانستان هشدار داد. این سازمان بین المللی گفت، 2 هزار و 331 مرکز درمانی در افغانستان به علت نبود پول و قطع کمک‌های جهانی یا تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.

در چنین شرایطی ساکنان دو ولایت میدان وردک و ننگرهار،  همزمان با مردم کابل علیه دستور بایدن تظاهرات کردند.

این معترضان با دادن شعارهایی علیه آمریکا، خواهان بازگرداندن دارایی‌های افغانستان شدند.

 مردم شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار نیز صبح روز سه شنبه علیه تصمیم رئیس جمهور آمریکا تظاهرات کردند.

بیشتر بخوانید :

کلیدواژه