فروردین ۱۸, ۱۴۰۱ ۱۷:۲۴ Asia/Dushanbe
  • درخواست برخی از کشور اروپایی برای قطع وابستگی به سوخت های فسیلی روسیه
    درخواست برخی از کشور اروپایی برای قطع وابستگی به سوخت های فسیلی روسیه

11کشور عضو اتحادیه اروپا، قطع وابستگی به سوخت های فسیلی روسیه را به محض امکان خواستار شدند.

آمریکا و سایر کشورهای غربی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ ای را علیه مسکو اعمال کرده ‌اند.

این تحریمها در حالی است که غرب به رغم همه این اقدامات، واهمه آن را دارد که تشدید تحریم روسیه در بخش های اقتصادی به ویژه بخش نفت و گاز شرایط اقتصادی اروپا و بازارهای جهانی انرژی را بیش از پیش به هم زند.

تحریم‌های متنوع اعمال شده علیه روسیه تا کنون اقتصاد اروپا را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان برای تبعیت از این تحریم‌ ها تحت فشار قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،11کشور عضو اتحادیه اروپا روز پنج شنبه دریک بیانیه مشترک اعلام کردند: کشورهای عضو این اتحادیه باید با تسریع در گفتگوهای مربوط به سیاست های جدید در خصوص تغییرات آب و هوایی، اقدامات در جهت انجام این پیشنهادها را برای رهایی از سوخت های فسیلی روسیه به محض امکان افزایش دهند.

این بیانیه به پیشنهاد دانمارک ارائه شده و کشورهای اتریش ‏ آلمان ،‌ اسپانیا ،‌ فنلاند ،‌ ایرلند ،‌ لوکزامبورگ ، لتونی ، هلند، سوئد و اسلوونی آن را امضا کرده اند.

هدف از پیشنهادها کاهش 55 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا تا سال 2030 در مقایسه با سال 1990 است.

این در حالی است که این گروه تلاش می کند به وابستگی خود به سوخت های روسی تا سال 2027 از جمله به مدد انرژی های تجدید پذیر و صرفه جویی انرژی در پاسخ به حملات روسیه به اوکراین ، پایان دهد. 

در این بیانیه آمده است، تعیین جایگزین گاز روسیه از طریق گاز غیر روسی باید مانع از آن شود که گازهای گلخانه ای بیشتری تولید شود و تضمین کند که اتحادیه اروپا در مسیر درست برای حذف این گازها تا سال 2050 قرار دارد.
بروکسل انتظار دارد، پیشنهادهای آب و هوایی در صورت تایید مصرف گاز اتحادیه اروپا را تا سال 2030 سی درصد کاهش دهد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا امسال(2022) درباره مجموعه ای از تدابیر سازگار سبز (سازگار با محیط زیست ) به ویژه حذف بازار کربن اتحادیه اروپا ، ممنوعیت خودروهای جدید با سوخت کربنی و اهدافی بالاتر برای توسعه انرژی های تجدید پذیر گفتگو می کنند.

بیشتر بخوانید :

کلیدواژه