فروردین ۲۰, ۱۴۰۱ ۰۸:۵۱ Asia/Dushanbe
  • با تشدید بحران اقتصادی در ترکیه، اردوغان بار دیگر به سمت همکاری با رژیم اشغالگر قدس  متمایل شده است
    با تشدید بحران اقتصادی در ترکیه، اردوغان بار دیگر به سمت همکاری با رژیم اشغالگر قدس متمایل شده است

رویدادهای ترکیه پس از دخالت های نظامی در برخی از کشورهای همسایه و تلاش برای اشغال بخش هایی از اراضی سوریه و عراق، از سال 2018 میلادی مشکلات این کشور را در زمینه های اقتصادی، سیاسی و نظامی به طور بی سابقه ای تشدید کرده است. 

پس از مداخلات نظامی ترکیه در امور سوریه و عراق - به رغم مخالفت دولت های دمشق و بغداد - دولت ترکیه به رهبری "رجب طیب اردوغان" با اکثر کشورهای وابسته به جریان غرب گرایی در غرب آسیا با مشکلات متعددی مواجه شد.

برخی از این مشکلات از روابط دوجانبه ترکیه با رژیم نژادپرست اسرائیل ، مصر ، امارات و عربستان و بحرین ناشی می شد و برخی از این مشکلات با سیاست های منطقه ای دولت اردوغان مرتبط بوده است. این واقعیت را نیز نباید نادیده گرفت که تلاش مقام های دولت آنکارا به منظور نشان دادن سیاست های مستقل مآبانه در قبال مسائل منطقه ای و جهانی و فاصله گرفتن از آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو - به عنوان بازوی نظامی این کشور و همچنین اتخاذ سیاست های مستقل از اتحادیه اروپا، زمینه های بروز مشکلات این کشور را یکی پس از دیگری فراهم کرده است. علاوه بر سوریه و عراق ، تحرکات نظامی ترکیه در شرق دریای مدیترانه نیز بهانه های لازم برای دولت های غربی را فراهم کرد تا علاوه بر فاصله گرفتن از این کشور ، به مقابله با خواسته ها و منافع ترکیه در دریای مدیترانه و حتی سوریه اقدام کنند. بروز تنش های ترکیه با متحدان غرب در منطقه ، مشکلات مضاعفی برای دولتمردان ترک فراهم کرد و بحران های اقتصادی و مالی این کشور یکی پس از دیگری بروز کرد. مقام های ترکیه به تصور این که مشکلات این کشور از تحرکات متحدان سابق این کشور ناشی می شود ، از ماه های پایانی سال گذشته میلادی به تغییر سیاست های خویش در قبال آمریکا ، اروپا ، رژیم صهیونیستی ، عربستان ، امارات و مصر اقدام کردند.

این تغییر سیاست های دولت اردوغان که درمحافل سیاسی داخلی ترکیه به عنوان اقدامی تحقیرآمیز قلمداد شده است، تاکنون نه تنها از مشکلات این کشور نکاسته است ، بلکه وضعیت بحرانی این کشور را نیز تشدید کرده است.

در حقیقت ، باید گفت، با تشدید بحران اقتصادی و مشکلات مالی و پولی دولت و معضلات معیشتی مردم ترکیه ، سیاست خارجی دولت رجب طیب اردوغان بار دیگر به سمت همکاری با رژیم اشغالگر قدس ، آمریکا ، مصر و دولت های مرتجع عرب حاشیه خلیج فارس متمایل شده است.

درحالی که مشکل اصلی دولت و مردم ترکیه پس از  حمله به همسایگان بروز کرده است اما چنین به نظر می رسد که مقام های دولت اردوغان به تصور این که با بازگشتن از سیاست های آنکارا در قبال جریان غرب گرایی و صهیونیسم بین الملل ، می توانند بر مشکلات داخلی و منطقه ای ترکیه فائق آیند ، به سمت همکاری با این کشورها متمایل شده اند. کشورهای منطقه که با ترکیه تضاد منافع دارند ، همگی به این حقیقت واقف هستند که دولت اردوغان به منظور پایان دادن به بحران اقتصادی و مالی و مشکلات معیشتی مردم به این همکاری ها تن داده اند. به همین دلیل در مذاکرات با مقام های آنکارا به جای دادن امتیاز به دریافت امتیاز از دولت اردوغان اقدام می کنند.

در این ارتباط ، وبگاه "داوار" - که یک رسانه چپ گرای کارگری عبری زبان است – به نقل از یکی از تحلیلگران این وبگاه ، نوشت: "مشکلات اقتصادی و تورم بسیار بالا در کنار سقوط ارزش پول ملی ترکیه باعث شده است تا اردوغان در محاسبات سیاسی خود بازنگری و تلاش کند تا روابط خود را برخی از طرف‌های منطقه‌ای از جمله اسرائیل ، مصر و عربستان بهبود ببخشد".

به هر حال ، پس از دیدار اخیرا اردوغان با رئیس رژیم صهیونیستی ، دولت آنکارا به ویژه رئیس جمهوری ترکیه حمایت از آرمان مردم فلسطین را از یاد برده است. این نشان می دهد که مقام های ترکیه بیشتر تمایل به حرف و شعار دارند تا این که در میدان عمل وارد شود. به عبارت دیگر ، دولت اردوغان که در حرف و شعار از آرمان ملت فلسطین دفاع می کرد ، به ناگاه علیه دولت و مردم فلسطین موضع گیری کرده است. دولت ترکیه در نخستین واکنش به انجام عملیات شهادت طلبانه یک عضو حماس در اسرائیل ، این عملیات را محکوم کرد. سفارت ترکیه در فلسطین اشغالی در حمایت از رژیم صهیونیستی ، عملیات شهادت طلبانه انجام شده اخیر در تل آویو را محکوم و نسبت به افزایش این گونه عملیات ابراز نگرانی کرده است. در بیانه سفارت ترکیه در اسرائیل همچنین به خانواده های قربانیان صهیونیست تسلیت گفته شده است. در واکنش به این موضع گیری دولت ترکیه، "حازم قاسم" سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به مواضع ترکیه در قبال عملیات شهادت طلبانه در تل‌آویو واکنش منفی نشان داد.

حازم قاسم اعلام کرد:"حماس اقدام سفارت ترکیه در محکوم کردن عملیات تلافی‌جویانه علیه اشغالگران صهیونیست را تقبیح می‌کند".

در یک جمعبندی کلی از شرایط ایجاد شده باید گفت، مرور مشکلات ترکیه نشان می دهد که بروز بحران اقتصادی و مشکلات ارزی و پولی ترکیه به برقراری رابطه با طرف هایی نظیر رژیم صهیونیستی ارتباطی ندارد. بدون شک ، ترکیه تا زمانی که سوریه وعراق را در اشغال خود دارد ، اوضاع اقتصادی و پولی ترکیه بر همین منوال ادامه خواهد داشت و بعید است در این زمینه بهبودی حاصل شود. علاوه بر این ، با موضع گیری های متناقض مقام های آنکارا ، بعید است که ازاین پس، مردم فلسطین به چنین حامیانی امید داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه