خرداد ۰۷, ۱۴۰۱ ۱۰:۴۱ Asia/Dushanbe
  • پاتروشف: غربی ها به سادگی حق ندارند به بازی‌های ژئوپولیتیکی خود در افغانستان ادامه دهند
    پاتروشف: غربی ها به سادگی حق ندارند به بازی‌های ژئوپولیتیکی خود در افغانستان ادامه دهند

«نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفت: آمریکا و متحدان آن کشور باعث بروز خسارت قابل توجهی به افغانستان شده اند و باید هزینه‌های بازسازی آن را بر عهده بگیرند.

پاتروشف که روز جمعه در شهر دوشنبه و در چهارمین دور نشست مشورتی افغانستان سخن می گفت، تصریح کرد: ما متقاعد شده ایم که پس از تمام کارهایی که غربی ها در خاک افغانستان انجام داد، آنها به سادگی حق ندارد به بازی‌های ژئوپولیتیکی خود در آنجا ادامه دهند.

پاتروشف تاکید کرد: مبارزه با تروریسم در خاک افغانستان بدون از بین بردن منابع آن غیر ممکن است. این کشور‌های منطقه هستند که باید نقش رهبری را در هماهنگی امور برای بازسازی افغانستان پس از جنگ ایفا کنند.

تاکید روسیه بر لزوم تامین هزینه بازسازی افغانستان از سوی آمریکا و شرکای آن در ناتو با توجه به اشغال بیست ساله این کشور و ویرانی ها و کشتارهای حاصل از آن صورت گرفته است. واشنگتن مدعی است که در این مدت در راستای بازسازی افغانستان میلیاردها دلار هزینه کرده است .

با این حال به اذعان نهاد نظارتی دولت آمریکا موسوم به «بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان (سیگار)(Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction=SIGAR ) بخش قابل توجهی از این بودجه به هدر رفته است.

«جان سوپکو» (John   Sopko) بازرس کل ویژه  در گزارشی که در مارس 2021 منتشر شد گفت‏، "این واقعیت که بسیاری از دارایی‌های سرمایه‌ای استفاده نشده، خراب و یا به حال خود رها شده اند، باید عامل اصلی نگرانی آژانس‌های تأمین مالی این پروژه‌ها باشد."

سوپکو در گزارشات سال های قبل خود براختلاس و حیف و میل میلیون ها دلاری نهاد های دولتی آمریکا مانند وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ، وزرات خارجه آمریکا و هم چنین ناتو در افغانستان به ویژه در پروژه های به اصطلاح نظامی آمریکا برای نظامیان افغان تاکید کرده بود. در واقع منابع مالی که آمریکایی ها مدعی خرج کردن آن در افغانستان هستند تاثیر چندانی در مسیر بهبود زندگی مردم افغانستان که از جنگ و خرابی های گسترده دچار رنج هستند نداشته است. تداوم حضور آمریکا و متحدین آن در افغانستان جز افزایش خشونت ها و نیزغارت و چپاول بودجه اختصاص یافته برای بازسازی افغانستان ثمره دیگری به همراه نداشت.

آمریکا در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش پس از حملات 11 سپتامبر2001 به بهانه به اصطلاح مبارزه جهانی با تروریسم و سرنگون کردن حکومت طالبان که آن را متهم به همدستی با القاعده کرده بود به افغانستان حمله و آن را اشغال کرد. در اوج این اشغال در سال 2011حتی شمار نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور به بیش از 140 هزار نفر رسید. با این حال حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور جنگزده ظرف 20 سال گذشته حاصلی جز افزایش ناامنی ، فقر ، تولید و قاچاق مواد مخدر و گسترش تروریسم نداشته است.

با قدرت گرفتن دوباره طالبان و توافق صلحی که دولت ترامپ با آن در دوحه منعقد کرد ، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ناچار و بدون کسب هیچ دستاوردی به این اشغالگری که با ناکامی به مراتب بدتر از جنگ ویتنام همراه بود، پایان داد. وی فرمان خروج نیروهای آمریکایی را تا اوت 2021 صادر کرد که البته این خروج بیشتر شبیه فراری مفتضحانه از افغانستان بود.

اکنون با تسلط طالبان بر افغانستان که هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است وضعیت مردم افغانستان دچار وخامت فزاینده ای شده است. سازمان ملل و نهادهای مرتبط با آن بارها در باره وضعیت فاجعه بار اقتصادی ، اجتماعی و انسانی افغانستان هشدار داده اند.

در عین حال گروه تروریستی داعش نیز که از چند سال قبل فعالیت خود را در این کشور آغاز کرده با توجه به خلا امنیتی و ناکارآمدی طالبان در تامین امنیت دامنه حملات خود را به ویژه علیه شیعیان افغانستان گسترش داده است.

اکنون بالاترین مقام امنیتی روسیه بر این مساله تاکید کرده که بهبود وضعیت افغانستان و به ویژه بازسازی آن بدون همکاری کشورهای منطقه و البته تامین منابع مالی آن از جانب آمریکاو شرکایش امکان پذیر نیست. با این حال تخصیص بخش قابل توجهی از پول های بلوکه شده افغانستان توسط دولت بایدن برای پرداخت به قربانیان تروریسم نشان می دهد که واشنگتن نه تنها مسئولیتی در قبال بازسازی افغانستان نمی پذیرد بلکه پول های ملت افغانستان را نیز به چوب حراج گذاشته است./

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه