خرداد ۱۷, ۱۴۰۱ ۰۸:۴۰ Asia/Dushanbe
  • اظهارات وهن آمیز دو مقام حزب حاکم هند علیه پیامبر گرامی اسلام واکنش مسلمانان جهان را برانگیخت
    اظهارات وهن آمیز دو مقام حزب حاکم هند علیه پیامبر گرامی اسلام واکنش مسلمانان جهان را برانگیخت

اظهارات وهن آمیز دو مقام حزب حاکم هند علیه پیامبر گرامی اسلام واکنش کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان را برانگیخت.

به دنبال سخنان موهن دو سیاستمدار عضو حزب حاکم (بهاراتیا جاناتا) هند علیه رسول گرامی اسلام، برخی کشورها از جمله ایران، کویت  و قطر با احضار سفیران هند درمحل ماموریت های خود،ضمن محکوم کردن این اظهارات توهین آمیز خواستار برخورد دهلی نو با هر گونه اقدام در خصوص تعرض به ارزش های دینی مسلمانان شدند.  
سخنگوی ارتش پاکستان اظهارات موهن برخی مسوولان حزب حاکم هند علیه مقدسات اسلامی را محکوم و این کشور را به جریحه دار کردن احساسات اقلیت‌های مذهبی و تشدید نفرت علیه جامعه مسلمانان متهم کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز با احضار کاردار سفارت هند در اسلام‌آباد ،اعتراض شدید دولت و مردم پاکستان نسبت به ترویج پدیده شوم اسلام‌هراسی در هند به ویژه اظهارات موهن دو مقام حزب حاکم این کشور را به وی ابلاغ کرد.

 ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در توئیت‌ی  استفاده از الفاظ توهین‌آمیز از طرف یک مسئول حزب حاکم در هند به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) را با شدیدترین الفاظ نکوهش کرد.

اظهارات موهن دو مقام هندی به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام، در ادامه سیاست های تفرقه افکنانه ای است که حزب حاکم ملی گرای هندو در این کشور در سال های اخیر آن را دنبال کرده است. 

دولت هند در سال های اخیر اقدامات تامل برانگیزی در قبال مسلمانان و ارزش های اسلامی  از جمله محدود کردن برگزاری ائین های مذهبی مسلمانان،ممنوعیت اعطای مجوز اقامت به مهاجران مسلمان،لغو خود مختاری ویژه کشمیر و سکوت در قبال تعرض خشونت بار هندوهای افراطی علیه مسلمانان  در پیش گرفته است که سبب شده نفرت افکنی ضد مسلمانان در هند به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است.

 اقدام برخی ازهندوهای افراطی دربه آتش کشیدن یک مسجد در مرکز هند در هفته های گذشته ،تنها بخشی از نتایج سیاست های حزب حاکم این کشور در تقویت ملی گرایی هندوعلیه جامعه مسلمانان بوده است.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره می گوید،   واقعیت این است که درگیری بین مسلمانان و گروه‌های افراطی در هند که به دنبال این هستند که فرهنگ هندو را به طور کامل بر این کشور حاکم کنند و بقیه قومیت‌ها را نادیده بگیرند ریشه تاریخی دارد

سخنان توهین آمیز دو مقام هندی علیه پیامبر مهربانی و رحمت نشانه ای از رویکرد حزب حاکم این کشور در تئوریزه کردن تفرقه و تنش در بین پیروان ادیان است که خشونت و درگیری های مذهبی که به طور متناوب در هند رخ می دهد،از چنین رویکردی سرچشمه می گیرد.   

واکنش ها در بین کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان در قبال اظهارات بی ارزش دو مقام هندی علیه پیامبر اسلام اگر چه سبب شد تا به گفته دولت این کشور،این دو سیاستمدار عضو حزب حاکم بی جی پی از مقام خود کنار گذاشته شوند،اما انتظار جامعه مسلمانان هند و کشورهای اسلامی از دهلی نو آن است که رویکرد خود را در قبال ایجاد تنش بین پیروان ادیان مختلف با اقلیت مسلمانان دراین کشور تغییر دهد و از دامن زدن به ملی گرایی افراطی پرهیز کند.

      

بیشتر بخوانید:    

کلیدواژه