تیر ۱۱, ۱۴۰۱ ۱۲:۴۵ Asia/Dushanbe
  • افت ۳۰ درصدی بازارهای مالی آمریکا
    افت ۳۰ درصدی بازارهای مالی آمریکا

بازارهای مالی ایالات متحده آمریکا به دنبال افزایش قیمت‌های سوخت و تورم، در سال جاری میلادی تا ۳۰ درصد با افت شاخص روبرو شده‌اند.

فایننشال تایمز اخیرا در گزارشی نوشت: با افزایش نگرانی ها درباره تامین گاز اروپا در زمستان آینده و تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره جهت مقابله با تورم فزاینده، اقتصاددانان جهان دیگر به آینده اقتصاد غرب خوش بین نیستند.

موسسه اقتصادی گلدمن ساکس، هم خطر ورود آمریکا به رکود را از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش داد و تا ۴۸ درصد احتمال ورود به رکود در ۲ سال آینده را پیش بینی کرد.

مارک زندی اقتصاددان ارشد موسسه تحلیلی مودی نیز گفت: خطر ورود آمریکا به رکود در ۱۲ ماه آینده حدود ۴۰ درصد خواهد بود.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، افت سه شاخص بزرگ در بازارهای مالی آمریکا نشان می‌دهد که بازارهای مالی از سال ۱۹۶۲ به شکل بی‌سابقه‌ای بدترین شروع را داشته‌اند.

شاخص داو جونز صنعتی از شروع سال ۲۰۲۲ با افت ۱۵.۸۶ درصدی و شاخص اس‌ اند پی که نشانگر نرخ عملکرد مشترک ۵۰۰ شرکت برتر است، با کاهش ۲۱.۰۹ درصدی مواجه بود.

از سوی دیگر گروه نزدک اوام‌اکس (Nasdaq) که عملکرد بازار شرکت‌های فناوری آمریکا را ارزیابی می‌کند، متحمل بیشترین کاهش پس از پشت سر گذاشتن همه گیری کرونا بوده و ارزش آن از ابتدای سال تا کنون ۳۰.۳۳ درصد افت کرده است.     

بانک مرکزی آمریکا، نرخ‌های بهره را از ۰ به محدوده ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصد برای اولین بار در ۳۰ سال اخیر رساند.

کلیدواژه