تیر ۲۶, ۱۴۰۱ ۱۵:۴۶ Asia/Dushanbe
  • «محمد مرندی» تحلیلگر ارشد سیاسی و مطالعات آمریکا و مشاور هیات مذاکره کننده هسته ای ایران
    «محمد مرندی» تحلیلگر ارشد سیاسی و مطالعات آمریکا و مشاور هیات مذاکره کننده هسته ای ایران

برون مرزی - تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی توافق آمریکا با ایران را کار هوشمندانه‌ای برای جلوگیری از بحران انرژی در کشورهای غربی دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد مرندی» تحلیلگر ارشد سیاسی و مطالعات آمریکا افزود، ایران مایل به توافق با آمریکا است، اما آمریکایی‌ها باید امتیازاتی بدهند، زیرا نمی‌توانند همه چیز را با هم بخواهند. 
این کارشناس مسائل سیاسی افزود، رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که توافق با ایران به دلیل درخواست‌های تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست "سازمان‌های تروریستی" آمریکا به بن‌بست خورده در حالیکه این موضوع هرگز پیش‌شرطی برای ایران نبوده است.
 به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی، آمریکا در موقعیت قوی برای اقدام ضد ایران نیست و از این رو بهترین گزینه برای آن‌ها دستیابی به یک توافق و ورود نفت خام ایران به بازار اروپاست.

به نوشته خبرگزاری "اسپوتنیک"، ایران از نوامبر ۲۰۲۱ در مذاکرات با آمریکا و متحدان غربی‌اش حذف تمامی تحریم‌های ظالمانه را خواستار است که مانع اجرای کامل توافق هسته‌ای به عنوان پیش شرط هر توافقی می‌شود.
اسپوتنیک نوشت، "بر اساس برآوردها، ایران دارای ذخایر قطعی ۱۵۷ میلیارد بشکه‌ای است که ۱۰ درصد کل ذخایر نفت را تشکیل می‌دهد؛  معادل ۱۳ درصد چیزی که کشورهای اوپک برای ارائه دارند.
به دلیل تحریم‌های غرب، اروپا از سال ۲۰۱۲ نفت ایران را تحریم کرده است؛ در پاسخ، تهران خدمات خود را در آسیا ارائه کرده، جایی که مشتریان وفادار خود را در چین و هند پیدا کرده است.
پس از آغاز جنگ در اوکراین از ۲۴ فوریه گذشته، آمریکا و متحدان غربی آن تحریم‌های متعددی را ضد روسیه اعمال کردند.
این اقدامات قیمت نفت را بالا برده و آمریکا را وادار به جستجوی راه‌حل کرده است.

کلیدواژه