مرداد ۱۳, ۱۴۰۱ ۰۸:۱۹ Asia/Dushanbe
  • تحلیل- تاکید روسیه بر مشارکت مستقیم آمریکا در جنگ اوکراین

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای آمریکا را به دخالت مستقیم در جنگ اوکراین متهم کرد و گفت، جاسوسان آمریکایی و نظامیان این کشور به طور مستقیم در جنگ اوکراین حضور دارند و به آموزش و هماهنگی نیروهای نظامی علیه روسیه می‌پردازند.

«وادیم اسکیبیتسکی»(Vadym Skibitsky) معاون اطلاعات ارتش اوکراین در گفتگو با روزنامه بریتانیایی تلگراف به صراحت اعلام کرده است که نظامیان آمریکایی برای آموزش و راه‌اندازی موشک‌های هیمارس به نظامیان اوکراینی کمک می‌کنند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود آورده است: همه این شواهد به طور غیرقابل انکاری ثابت می‌کند که پنتاگون بر خلاف ادعای مقامات واشنگتن مستقیماً در جنگ اوکراین دخالت دارد. جو بایدن رئیس جمهور  آمریکا بارها به صراحت اعلام کرده که می‌خواهد اوکراین در مقابل روسیه پیروز شود و به خاطر همین میلیاردها دلار سلاح به کی‌یف ارسال کرده است.

آمریکا از ابتدای بحران اوکراین، حمایت مالی، تسلیحاتی و دیپلماتیک از کی یف را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و تاکنون در قالب بسته حمایتی تسلیحاتی بیش از 8 میلیارد دلار انواع تسلیحات را در حمایت از دولت کی یف به اوکراین ارسال کرده است.

کنگره آمریکا نیز ارائه کمک امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه 40 میلیارد دلاری را به اوکراین تصویب کرده است.هدف کلان آمریکا مشغول کردن روسیه در جنگی فرسایشی در اوکراین است که منجر به تضعیف هرچه بیشتر توان نظامی و استهلاک منابع مالی روسیه منجر شود. به همین دلیل واشنگتن و متحد اروپایی آن یعنی بریتانیا تاکنون بیشترین میزان کمکهای تسلیحاتی را به کی یف ارسال کرده اند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که غرب به رهبری آمریکا و بریتانیا ، اوکراین را به ابزاری برای مهار و خسته‌کردن روسیه تبدیل کرده است.

اقدام دولت بایدن در تحویل سامانه راکتی «هیمارس»، به اوکراین در واقع به منزله گشودن فصلی جدید در جنگ اوکراین و امکان  هدف قراردادن خاک روسیه به ارتش اوکراین است. به نظر می رسد آمریکا در برهه کنونی با ارسال سامانه های راکتی هیمارس HIMARS که سلاحی دقیق و بسیار کشنده و در عین دارای بردی قابل توجه است در صدد است تا به کی یف کمک کند تا پیشروی نیروهای روسی و هم پیمانان شبه نظامی آنها را در دو استان دونتسک و لوهانسک متوقف کند .

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: این دولت بایدن است که مستقیماً مسئول تمام حملات راکتی کی‌یف به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی در مناطق پرجمعیت دونباس است که منجر به کشته شدن غیرنظامیان می‌شود.

البته اقدامات خصمانه آمریکا در جنگ اوکراین به علاوه رهبری کارزار تحریمی علیه روسیه، موجب شده تا مسکو نیز به اقداماتی را در راستای مقابله با واشنگتن و ایجاد موازنه صورت دهد. از جمله اینکه روسیه به حمایت آشکار وصریح از چین در تنش کنونی در شرق آسیا به دلیل مواضع مداخله جویانه واشنگتن در مساله تایوان و مداخله در امور داخلی چین پرداخته است.

وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را یک اقدام تحریک آمیز آشکار می‌داند.

وزارت خارجه روسیه افزود : روابط پکن و جزیره تایوان موضوع داخلی چین است و پکن حق دارد برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود در رابطه با موضوع تایوان اقدام کند. نکته جالب اینکه چین نیز در موضع گیری خود غرب را مقصر جنگ اوکراین دانسته و از پیوستن از کارزار تحریمی غرب علیه روسیه پرهیز کرده است.

از سوی دیگر  روسیه برای مقابله با تحریم های غرب تلاش کرده تا مشتریان جدیدی برای نفت و گاز خود پیدا کرده  مسیرهای تازه ای برای صادرات انرژی خود بیاید. در این راستا روسیه ارسال گاز به چین از طریق خط لوله «قدرت سیبری» را افزایش داده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 60 درصد افزایش یافته است. این مسائل نه فقط حاکی از تقویت روابط و نزدیک هر چه بیشتر روابط روسیه و چین است بلکه نشان می دهد که مسکو و پکن برای مقابله با دشمن مشترک خود یعنی آمریکا در جبهه واحدی قرار گرفته و مواضع خود را تنظیم می کنند./

 

 

 

کلیدواژه