شهریور ۲۱, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۷ Asia/Dushanbe
  • ادامه بحران انرژی در اروپا
    ادامه بحران انرژی در اروپا

کشورهای اروپایی در حالی در تقلای تامین گاز و کنترل قیمت انرژی هستند که بحران سیاسی و اجتماعی ناشی از آن، به معضلی جدی در اروپا تبدیل شده است.

برخی از دولت های اروپایی نیز توقف سیاست تحریمی علیه صنعت نفت و گاز روسیه را خواستار شده اند. در این راستا «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان گفت که تحریم‌ ها اتحادیه اروپا علیه روسیه به خود اروپا برگشته و به اقتصاد کشورهای اروپایی لطمه زده است.

با تشدید تحریم های اروپا علیه روسیه که به تبعیت از سیاست های آمریکا در جنگ اوکراین انجام گرفته است؛ اکنون ماه هاست جریان گاز روسیه به کشورهای اروپایی کاهش یافته یا قطع شده است. این وضعیت اقتصاد کشورهای اروپایی به ویژه کشورهای قدرتمند اروپایی چون آلمان را به شدت تحت تاثیر قرار داده  است. در واقع کمبود گاز سبب بالا رفتن هزینه های سوخت، تولید برق و قیمت تمام شده کالا و خدمات در اروپا شده است و برخی از صنایع یا ورشکسته شده یا در آستانه فروپاشی هستند.

این شرایط در کشورهای ضعیف تر اروپایی همچون یونان، ایتالیا و شرق اروپا به معضلی جدی تبدیل شده است. چنان که نخست وزیر یونان اذعان کرد که کشورهای غرب اروپا پیامدهای منفی اعمال تحریم ها علیه روسیه را درک کرده اند اما قصدی برای تغییر راهبردهای خود ندارند. 

البته کشورهای اروپایی در قبال جنگ روسیه و اوکراین، چاره ای جز تبعیت از سیاست های واشنگتن ندارند. در واقع جنگ کنونی در اوکراین، جنگ انرژی میان امریکا و روسیه است که در زمین اروپا جریان دارد. این درحالی است که آمریکا به دلیل بهره مندی از منابع نفت و گاز، نه فقط از این جنگ زیان نمی بیند، بلکه با افزایش درآمدهای صادراتی نفت و گاز، سود کلانی نیز بدست می آورد. روسیه نیز با یافتن مشتریان جدید آسیایی و افزایش صادرات گاز کشورهایی همچون چین، توانسته است لطمات وارده از سوی غرب را تا حد زیادی جبران کند. این در حالی است که با افزایش قیمت جهانی نفت و گاز، درآمدهای روسیه نیز افزایش یافته است.

«ولادیمیر ایوین» معاون اداره خدمات گمرکی فدرال روسیه در این زمینه می گوید: درآمدهای دلاری روسیه از محل صادرات نفت و گاز 1.5 برابر شده است.

براساس آمارهای منتشر شده، روسیه 158 میلیارد دلار از صادرات (حامل های) انرژی در شش ماهه پس از آغاز تهاجم به اوکراین درآمد داشته است.

در حالی که کشورهای اروپایی نگران گذراندن زمستان سخت پیش رو هستند و اختلافات میان اعضای اتحادیه اروپا روز به روز شدیدتر می شود. به عنوان مثال، «میکلاس بک» وزیر امور اروپای جمهوری چک هشدار داد که موضع انتقادی بوداپست در قبال تحریم های روسیه، مجارستان را به سمت خروج از اتحادیه اروپا سوق می دهد. 

«ویکتور اوربان» نخست‌ وزیر مجارستان با امتناع از محدودیت‌ های اتحادیه اروپا بر نفت و گاز روسیه، توانسته است در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، بحران انرژی را مدیریت کند. وی دراین راستا هشدار داد هزاران تحریمی که غرب علیه روسیه اعمال کرده ،کارساز نبوده و در عوض اروپا را به یک بحران شدید کشانده است.

با نزدیک شدن به فصل سرما، بحران ابعاد جدی تری یافته است. کشورهای اروپایی اکنون در شرایطی گرفتار آمده اند که عدم تبعیت از سیاست ها و خواست واشنگتن برایشان مقدور نیست و از سویی ادامه این سیاست های خصمانه نیز بحران های سیاسی و اجتماعی و وحدت میان کشورهای عضور را تشدید می کند.

اندیشکده «کارنگی» در این زمینه نوشت: این فقط یک زمستان سخت برای اروپا نیست، بلکه قاره سبز با حداقل دو یا سه سال سخت روبرو خواهد بود. از طرف دیگر به احتمال زیاد اروپا تا سال 2025 هیچ منبع اصلی جایگزین گازی در بازار جهانی پیدا نخواهد کرد.

 

 

کلیدواژه