آبان ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۱:۳۲ Asia/Dushanbe
  • توصیه سالیوان به زلنسکی: نسبت به مذاکرات احتمالی با روسیه موضعی واقع بینانه داشته باشد
    توصیه سالیوان به زلنسکی: نسبت به مذاکرات احتمالی با روسیه موضعی واقع بینانه داشته باشد

با طولانی شدن جنگ اوکراین و افزایش بحران های سیاسی و اقتصادی ناشی از آن، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین توصیه کرد، نسبت به مذاکرات احتمالی با روسیه موضعی واقع بینانه داشته باشد.

سالیوان از زلنسکی و مقامات اوکراین خواست تا اولویت‌های واقع‌ بینانه را برای گفت و گوها تدوین کرده و برای بازگرداندن کنترل کریمه، تجدید نظر کنند.

آمریکا رهبری کارزاری همه جانبه غرب علیه روسیه را پس از آغاز جنگ اوکراین در فوریه 2022  برعهده گرفته و در این راستا ضمن اتخاذ مواضع بسیار تند و بی سابقه علیه مسکو، ائتلافی گسترده از کشورهای غربی را برای اعمال شدید ترین تحریم ها علیه روسیه را شکل داده است. این تحریم ها شامل تحریم سیاسی و دیپلماتیک و اقتصادی روسیه بوده است. اما اعمال این تحریم ها به عنوان سیاست تنبیهی از سوی کشورهای غربی سبب افزایش قیمت سوخت و تورم در اروپا و آمریکا شده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز سیاست کنترل و تضعیف مسکو را راهبرد بلندمدت غرب دانست و اعلام کرد که تحریم‌های غرب علیه مسکو، ضربه مهلکی به تمام اقتصاد جهان وارد خواهد آورد.

اکنون با گذشت حدود 9 ماه از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه موفق شده مناطق از استان های دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا را به این کشور ملحق کند.

این در حالی است که امید آمریکا و ناتو این بود که اوکراینی ها به مدد کمک های تسلیحاتی غرب خواهند توانست روند جنگ را تغییر داده و مسکو را به عقب نشینی از کلیه مناطق در شرق و جنوب اوکراین وادار نمایند. اما در عمل، جز برخی پیشروی های ارتش اوکراین در جبهه خارکیف در شرق و خرسون در جنوب، این اتفاق رخ نداده است.

آمریکا که از ابتدا حامی و مشوق جنگ اوکراین با روسیه بود، اکنون با معضلات بسیاری روبه رو شده است. با قدرت گرفتن جمهوریخواهان در آمریکا، آنان اعلام کرده اند که هزینه های جنگ اوکراین را پرداخت نخواهند کرد.

«مارجوری تیلور گرین» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان دراین زمینه می گوید: دوران حاکمیت جمهوریخواهان یک پنی هم کمک به اوکراین انجام نخواهد شد.

از سوی دیگرشرایط اقتصادی درامریکا نیز مناسب نیست و نشانه های رکود در ایالات متحده نیز بروز کرده است. بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی نیز به معضلی جدی تبدیل شده است. گرانی سوخت و افزایش تورم، پیش بینی های اقتصادی این کشورها را به هم زده است و اعتراضات اجتماعی علیه سیاست دولتی، از جمله کمک های مالی و تسلیحاتی به اوکراین بالا گرفته است. آلمان بزرگ ترین اقتصاد اتحادیه اروپا مجبور شده است که 200 میلیارد یورو برای کمک به مصرف کنندگان و شرکت‌ های زیان دیده در نتیجه افزایش قیمت سوخت اختصاص دهد و تولید ناخالص داخلی فرانسه و اسپانیا در سه ماهه گذشته کاهش یافته است. میانگین تورم  نیز در منطقه یورو در اکتبر به 10.7 درصد رسید که یک رکورد به شمار می آید.

به هر حال، به رغم شعارهای بایدن و اروپا در باره تداوم حمایت از اوکراین، به نظر می رسد با آشکار شدن اثرات منفی جنگ اوکراین بر اقتصاد کشورهای غربی و صرف میلیاردها دلار هزینه برای جنگی که هیچ چشم انداز روشنی بر آن متصور نیست، اکنون واشنگتن در تلاش است تا توپ را به زمین  اوکراین انداخته و در قالب توصیه، این کشور را به انجام مذاکره برای تواقق و پایان جنگ، تشویق کند. تاکید جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بر مذاکره با نیکولای پاتروشف همتای روسی اش با هدف محدود کردن خطر گسترش جنگ در اوکراین را نیز باید در این راستا ارزیابی می شود. 

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه