بهمن ۱۶, ۱۴۰۱ ۰۹:۳۱ Asia/Dushanbe
  • تفسیر- تاکید لاوروف بر مشارکت مستقیم آمریکا در انفجارهای نورد استریم+نظر کارشناس

وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی تصریح کرد که آمریکا به طور مستقیم در انفجارهایی که سال گذشته باعث آسیب جدی به خطوط لوله گاز نورد استریم شد، مشارکت داشته است.

لاوروف افزود: ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه روسیه با ابراز خوشحالی از انفجار در خطوط لوله نورد استریم به موضوع مشارکت آمریکا در این حمله اعتراف کرد. سخنان او نشان دهنده مشارکت مستقیم آمریکا در این حمله تروریستی است.

رویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در 26 ژانویه 2023 گفت که "دولت واشنگتن از دانستن اینکه خط لوله گازی نورد استریم ۲ کار نمی‌کند، بسیار خرسند است".انفجارها در خطوط لوله گاز «نورد استریم ۱» و «نورد استریم ۲» که برای صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق دریای بالتیک در نظر گرفته شده بود، در سپتامبر 2022 رخ داد.

مساله مهم و در واقع سرنوشت ساز انفجار در خطوط لوله گازی نورد استریم که منجر به قطع بیشتر گاز ارسالی روسیه به اروپا شد از همان ابتدای رخداد ان به عرصه ای برای اتهام زنی متقابل غرب و روسیه تبدیل شد. در این میان اوکراین که اکنون درگیر جنگی گسترده با روسیه است در راستای جلب حمایت بیشتر غرب ، مسکو را عامل این حادثه معرفی نمود .

«میخائیل پودولیاک» مشاور رئیس جمهوری اوکراین در توئیتی نوشت: نشت گاز از نورداستریم یک، چیزی نیست جزحمله تروریستی برنامه‌ریزی شده توسط روسیه و اقدامی جنگی علیه اتحادیه اروپا.روسیه قصد دارد شرایط اقتصادی اروپا را بی‌ثبات کرده و پیش از زمستان وحشت‌آفرینی کند.

در مقابل روسیه که شاهد خرابکاری در خط لوله های گازی نورد استریم 1 و 2 است که مسلما زیان مهمی را متوجه صادرات گازی از طریق نورد استریم 1 و نیز سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در نورد استریم 2 نمود اعلام آمادگی کرد که تحقیقات در این زمینه صورت گیرد.  «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفت: خرابکاری، یک گزینه محتمل است و در حال حاضر هیچ گزینه‌ای را نمی‌توان نفی کرد.

/نکته قابل توجه اینکه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در همان زمان انفجار در خطوط لوله گاز نورد استریم را غیر تصادفی خواند . بورل با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات درباره نشت گاز خطوط لوله نورد استریم 1و ۲ گفت: تمام اطلاعات موجود حاکی از آن است که این نشتی‌ها، نتیجه یک اقدام عامدانه بوده است.

نکته مهم اینکه برنده اصلی تشدید اختلافات بین روسیه و اتحادیه اروپا و کاهش بیش از پیش صادرات گازی روسیه به اروپا ، ایالات متحده بوده که تا قبل از تحریم های اروپایی ها علیه انرژی روسیه نیز بشدت خواهان کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به گاز روسیه ودر مقابل افزایش قابل توجه صادرات گاز مایع طبیعی آمریکا به قاره اروپا بوده است.همین مساله احتمال دخالت واشنگتن در خرابکاری در خطوط لوله گازی نورد استریم 1 و 2 را بشدت افزایش داده بود.

با رخداد حادثه انفجار خطوله لوله گازی نورد استریم 1 و 2 که اکنون مشخص شده نتیجه خرابکاری بوده است جنگ انرژی بین روسیه و غرب وارد مرحله جدیدی شد.با توجه به منافع واشنگتن ازاین رهگذرو تلاش مستمر آن برای کاهش هر چه بیشتر صادرات گازی روسیه به اروپا، به نظر می رسد متهم اصلی این ماجرا ایالات متحده باشد. اکنون با توجه به اظهارات لاوروف وزیر خارجه روسیه که آمریکا را عامل اصلی این حادثه اعلام کرده می توان گفت که تلاش های واشنگتن در زمینه قطع روابط گازی روسیه و اروپا به ویژه به بهانه جنگ اوکراین نه فقط شامل فشارهای سیاسی به شرکای اروپایی خود به ویژه آلمان برای پایان دادن به واردات گاز از روسیه بلکه شامل خرابکاری در خطوط لوله گازی برای ممانعت از ارسال گاز روسیه به کشورهای اروپایی از طریق دریای بالتیک یعنی از طریق خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 بوده است.

واشنگتن تا قبل از وقوع جنگ اوکراین بارها به اروپا در باره وابستگی گازی به روسیه هشدار داده و حتی دلیل مخالفت شدید و اعمال تحریم های گسترده علیه خط لوله گازی نورد استریم 2 را افزایش وابستگی اروپا به ویژه آلمان به گاز وارداتی از روسیه قلمداد می کرد.هدف نهایی آمریکا جایگزین شده گاز مایع صادراتی این کشور به جای گاز روسیه در بازارهای گازی اروپا است که البته با توجه به افزایش قابل صادرات گاز مایع به اروپا و در مقابل کاهش شدید صادرات گازی روسیه به اروپا تا حد زیادی به هدف خود رسیده است. /

کلیدواژه