دلو 08, 1398 17:27 Asia/Kabul
  • رسیدگی به اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری تا پایان هفته‌ جاری خاتمه می‌یابد

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که روند رسیدگی به اعتراضات انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله ۳۰۰ هزار رأی جنجالی تا آخر هفته‌ جاری پایان می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که روند رسیدگی به اعتراضات انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله ۳۰۰ هزار رأی جنجالی تا آخر هفته‌ جاری پایان می‌یابد.

«محمدقاسم الیاسی» سخنگوی این کمیسیون که امروز (سه‌شنبه، ۸ دلو) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: این اعتراضات در قالب موضوعات کلان‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد و کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی قبل از زمان پیش‌بینی‌شده براساس قوانین و لوایح انتخاباتی کشور به همه‌ این اعتراضات رسیدگی می‌کند.

الیاسی همچنان با اشاره به رسیدگی به پرونده‌های که مربوط به اشخاص می‌شود، نیز گفت: این قضایا در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی تحت بررسی قرار دارد. وی تأکید کرد که به پرونده‌ها به‌صورت موردبه‌مورد رسیدگی می‌شود.

این کمیسیون همزمان با پایان روند رسیدگی به شکایت‌ها در پیوند به نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرده بود که بیش از شش هزار شکایت از این دور نتایج انتخابات به ثبت رسیده است.

مطابق بند ۳ ماده ۹۱ قانون انتخابات، کمیسیون‌های ولایتی شکایات انتخاباتی مکلف‌اند در مدت ۱۵ روز کاری پس از ختم زمان ثبت شکایات و اعتراضات، نتایج بررسی‌های خود را نهایی و منتشر کنند. هرگاه شکایت و یا اعتراض مستند نباشد، از سوی کمیسیون شکایات مسترد خواهد شد.

پس از ۱۵ روز دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی تصامیم خود در مورد شکایات را با طرفین قضایا شریک می‌کنند و در صورتی که شاکی و معترض به این تصامیم رضایت نداشته باشند، می‌توانند در مطابقت با قانون تجدیدنظرخواهی کنند.

مطابق قانون انتخابات، شکایات تجدیدنظر در مدت ۱۵ روز کاری در دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

کلیدواژه