روند ضدعفونی کردن مکان‌های پرازدحام در هرات برای مبارزه با کرونا آغاز شد
(last modified 1398-12-18T12:46:28+00:00 )
حوت 18, 1398 17:16 Asia/Kabul
  • روند ضدعفونی کردن مکان‌های پرازدحام در هرات برای مبارزه با کرونا آغاز شد

مسوول تیم ضدعفونی کننده اداره بهداشت گفت: تیم‌های ویژه برای ضدعفونی کردن مکان‌های پرازدحام در این ولایت ایجاد شده و مواد ضدعفونی کننده به‌صورت گسترده در اختیار آنها قرار گرفته و این روند تا کاهش خطر ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، با گذشت بیش از دو هفته از انتشار ویروس کرونا در ولایت هرات و ثبت 4 فرد مبتلا به این ویروس، نگرانی‌ها از شیوع این بیماری در هرات و وجود مکان‌های پرازدحام که سبب شیوع بیشتر آن خواهد شد، موجب شد تا اداره بهداشت هرات روند ضدعفونی کردن مناطق پر ازدحام در این ولایت را آغاز کند.

محمد امین خاموش، مسوول تیم‌های ضدعفونی کننده اداره بهداشت هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: روند ضد عفونی کردن مناطق پرازدحام در ولایت هرات از روز گذشته آغاز شده و در ابتدا فرودگاه بین المللی هرات ضدعفونی شد. امروز نیز مطابق با برنامه مرکز صرافی‌های هرات ضدعفونی شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تمامی مناطق پرازدحام در هرات شناسایی شده و علاوه بر اطلاع‌رسانی به شهروندان تیم‌های خاص این اداره نیز به مدت 3 ماه این مراکز را ضدعفونی خواهند کرد.

خاموش ادامه داد: تمامی امکانات و مواد ضدعفونی کننده در اختیار اداره بهداشت قرار گرفته و در حال حاضر هیچ نگرانی از نبود امکانات وجود ندارد.

از سوی دیگر نیز محمد آصف کبیر معاون اداره بهداشت هرات در این مورد گفت: تمام فعالیت‌ها برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در هرات آغاز شده و به‌صورت جدی این روند ادامه دارد و اطلاع‌رسانی در تمام مناطق هرات صورت گرفته و حتی تجار و خیرین در هرات در کنار اداره بهداشت هرات با توزیع ماسک و مواد شوینده به‌صورت رایگان بسیج عمومی را آغاز کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمارها در هرات به 86 تن مشکوک رسیده که از این میان 77 تن معاینه شده‌اند و نتایج آزمایش‌های 73 تن منفی گزارش شده است، 23 تن در حال حاضر بستری هستند و 9 تن تاکنون جواب آزمایش آنها نیامده و 23 تن دیگر نمونه‌های آزمایشات آنها به کابل فرستاده خواهد شد.

بهاءالدین رحیمی مسوول اتحادیه صرافان هرات گفت که مرکز صرافی‌ها در هرات یکی از پرازدحام‌ترین مکان‌ها در هرات است و اطلاع‌رسانی به‌صورت کامل صورت گرفته و تیم‌های اداره بهداشت نیز امروز تمام این بازار و مغازه‌ها را ضدعفونی کرده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت اما اگر وضعیت انتشار ویروس در هرات افزایش یابد این مرکز برای جلوگیری از مبتلا شدن شهروندان مسدود خواهد شد.

به تازگی یکی از بازرگانان هراتی مقدار ده هزار و 500 ماسک و مواد شوینده را به‌صورت رایگان به مدت 3 روز در مرکز ولایت، ولسوالیی ها و روستاها به‌صورت رایگان میان شهروندان توزیع کرده و قرار است بازرگانان و خیرین دیگر در هرات نیز در کنار اداره بهداشت به‌صورت گسترده و رایگان مواد مورد نیاز را در اختیار شهروندان قرار دهند.

از 2 روز پیش تاکنون و پس از ثبت 3 رویداد جدید ویروس کرونا در ولایت هرات، مسوولان اداره محلی هرات دستور داده‌اند تا کمیته خاصی برای نظارت از مرکز شهر و مناطق مختلف صورت گیرد و هیچ تالار، حمام، سونا در هرات نباید باز باشد و در صورت مشاهده با مالکان آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

به گزارش فارس، شهروندان در هرات با ابراز نگرانی از شیوع ویروس کرونا و ثبت 4 مورد از این ویروس تاکید دارند که مسوولان مرکزی باید تدابیر گسترده‌ای را برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در هرات و ولایات دیگر افغانستان در دست بگیرند.

کلیدواژه