واکنش دولت افغانستان به افزایش حملات طالبان در هفته ی نخست ماه رمضان
(last modified 1399-02-15T12:31:11+00:00 )
ثور 15, 1399 17:01 Asia/Kabul

دولت افغانستان و گروه طالبان در حالی یکدیگر را به کشتار غیر نظامیان متهم می کنند که آمارهای رسمی حاکی از کشته و زخمی شدن دست کم شصت و شش غیر نظامی در هفته ی نخست ماه مبارک رمضان است .

به گزارش خبرنگار رادیو دری، طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله ی افغانستان طالبان را به هدف قرار دادن عامدانه ی غیر نظامیان متهم نموده و می گوید که این گروه، بدون در نظر داشت حرمت ماه مبارک رمضان به حملاتش بر غیر نظامیان و نظامیان شدت بخشیده است .

با این وجود دولت افغانستان از طالبان می خواهد که با توجه به تعلق شان به سرزمین افغانستان ، نسبت به توقف کشتار مردم اقدام کنند و در این راستا بدون تکیه به عوامل بیرونی و بر اساس منافع کشور افغانستان تصمیم بگیرند.

 جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان با اشاره به پیمان صلح امریکا – طالبان می گوید که این پیمان نمی تواند توجیه گر تداوم کشتار غیر نظامیان توسط طالبان و رد آتش بس و صلح توسط این گروه باشد .

این در حالی است که دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد – یوناما نیز در گزارش اخیرش نسبت به افزایش تلفات غیر نظامیان در سه ماه اول سال جاری میلادی ابراز نگرانی کرد .

یوناما با بیان این که طالبان و دیگر گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان مسوول بیش از نیم تلفات غیر نظامی به شمار می روند می گوید که در سه ماه نخست سال جاری میلادی بیش از یک هزار و دوصد غیر نظامی در نتیجه ی افزایش خشونت ها کشته و زخمی شده ند .

بر اساس آمارهای رسمی ، پس از امضای توافقنامه ی صلح میان امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر ، افغانستان شاهد افزایش هفتاد درصدی بمبگذاری ها و دیگر حملات طالبان بوده است ، امری که دولت افغانستان را واداشته تا از امریکا بخواهد که با وارد کردن فشار بر طالبان، این گروه را به کاهش خشونت و پذیرش گفتگوی های میان افغانی وادار کند .

گزارش همکارمان عالمی از کابل:
 

 

 

کلیدواژه