ثور 18, 1399 21:16 Asia/Kabul
  • اعلام همکاری مشترک میان نمایندگی سازمان ملل و دولت افغانستان در امر مبارزه با ویروس کرونا

دولت افغانستان و دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد – یوناما ، در کابل با انتشار بیانیه ای مشترک خواهان همکاری مشترک و گسترده ی تمامی مردم افغانستان برای مهار بحران در کشور شدند .این در درخواست در حالی صورت می گیرد که دولت افغانستان با مشکلات گوناگونی در راستای کاهش میزان شیوع کرونا دست و پنجه نرم می کند .

به گزارش خبرنگار رادیو دری و بر اساس بیانیه ی مشترک دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل یوناما و دولت افغانستان ، شرایط کنونی نیازمند همکاری گسترده میان تمامی نهادهای دولتی و مردم افغانستان است تا این کشور بتواند میزان شیوع این بیماری کشنده را در کشور کاهش دهند . با تقبل تلفات کم تر از بحران کرونا خارج شود .

این بیانیه با اشاره به دیدار دیبرا لاینز رییس دفتر یوناما با امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می افزاید که ، در این دیدار ،هر دو جانب روی تلاش های مشترک جهت کاهش دادن تاثیرات اقتصادی – اجتماعی بحران کرونا بر زندگی مردم توافق کردند .

آن گونه که مسوولان در وزارت صحت عامه ی افغانستان می گویند ، موارد مثبت ابتلا به بیماری کووید 19 در افغانستان در حال افزایش است و گردش ویروس در جامعه نیز به حالت صعودی در آمده است که خبر از هفته های سختی می دهد که مردم افغانستان در پیش رو دارند .

وزارت صحت عامه ی افغانستان می گوید که دولت در تلاش جذب بیشتر کمک های خارجی جهت رسیدگی به امور مرتبط با شیوع ویروس کرونا در افغانستان است اما به گفته ی وحید مجروح معین عرضه ی خدمات صحی وزارت صحت عامه ی افغانستان ، بی توجهی مردم به مقررات قرنطین و جدی نگرفتن خطر ویروس کرونا بر سختی های پیش روی دولت افغانستان در امر بحران کرونا افزوده است .

از آن جایی که یگانه راه مبارزه ی موثر و کارساز با گسترش شیوع ویروس کرونا رعایت قواعد قرنطین به شمار می رود ، دولت افغانستان با اصرار تمام از شهروندان این کشور بویژه ساکنان بزرگ شهرها می خواهد تا در خانه بمانند .درخواستی که به گفته ی تعداد زیادی از مردم افغانستان با شرایط اجتماعی- اقتصادی افغانستان سازگاری چندانی ندارد زیرا و بر اساس آمار رسمی ، بیش از شصت درصد از شهروندان افغانستان زیر خطر فقر زندگی می کنند .با این حساب ، در خانه ماندن برای چنین افراد مساوی با تحمل گرسنگی و فشار روانی شدید است .

لازم به ذکر است این که دولت افغانستان تا کنون برنامه های گوناگونی برای رسیدگی به افراد و خانواده های فقیر جامعه روی دست گرفته است اما سو مدیریت و نفوذ افراد فساد پیشه در روند توزیع کمک های غذایی به مستمندان ، باعث شده تا مشکلات بخش کلانی از قشر فقیر جامعه ی افغانستان هم چنان پا برجا بماند .

کلیدواژه