قطر: آزادی زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان تا پایان هفته تکمیل می‌شود
(last modified 1399-03-26T04:10:32+00:00 )
جوزا 26, 1399 08:40 Asia/Kabul
  • قطر: آزادی زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان تا پایان هفته تکمیل می‌شود

نمایندۀ ویژۀ وزارت امورخارجۀ قطر برای افغانستان گفت: روند آزادی زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان تا پایان هفته جاری اتمام خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، «مطلق القحطانی» نمایندۀ ویژۀ وزارت امورخارجۀ قطر برای افغانستان می‌گوید که در سفر اخیرش به کابل، دربارۀ آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای میان افغانستان، با رهبران حکومت افغانستان و هیئت طالبان در کابل، رأیزنی کرده‌است.

مطلق القحطانی گفت: «انتظار داریم که در این هفته، آزادی زندانیان به پایان برسد و به مرحله بعدی که یک مرحلۀ تاریخی برای افغانستان است، یعنی نشستن طرف‌های افغان بر میز گفت‌وگو برای یافتن راه حلی به این منازعه و بحران خونبار در افغانستان برسیم.»

هرچند تاکنون زمان و مکان گفت‌وگوهای میان افغانان روشن نیست، شبکۀ الجزیره به نقل از نمایندۀ ویژۀ وزارت امور خارجه قطر گزارش داده‌است که غنی با برگزاری گفت‌وگوی میان افغانان در قطر توافق کرده‌است. اما یک منبع در حکومت افغانستان می‌گوید که رییس‌جمهور غنی تنها با برگزاری نشست مقدماتی پیش از گفت‌وگوهای میان افغانان در دوحه موافقت کرده‌است.

دواخان مینه پال، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور افغانستان گفت: «در کنار کشور قطر، بعضی کشورهای دیگر هم برای میزبانی گفت‌وگوهای میان افغانان اعلام آمادگی کرده‌اند، اما تاکنون زمان و مکان گفت‌وگوها نهایی نشده‌است.»

در همین حال، پیتر پروگل، سفیر آلمان در کابل نیز در یک گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز تأکید کرد که باید هرچه زودتر گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز شود، زیرا به باور او، تأخیر در این روند زمینه‌ساز دست‌درازی‌ها خواهد بود.

سیداکبر آغا، عضو پیشین گروۀ طالبان اظهار داشت: «در صلح، بعضی کارها باقی مانده‌است که از جمله شمار زندانیانی که باید تکمیل شود و بعد گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز می‌شود.»

تاکنون حکومت افغانستان از میان پنج‌هزار زندانی طالبان که باید از زندان‌های کشور رها شوند، سه‌هزار و نُه زندانی را آزاد کرده‌است. طالبان نیز از میان یک‌هزار زندانی نیروهای دولتی در حدود پنج‌صد آنان را رها کرده‌اند.

این در حالی است که رییس‌جمهور غنی دو شب پیش گفت که قرار است دو هزار زندانی دیگر طالبان نیز به‌زودی رها شوند.

جاوید فیصل، سخن‌گوی شورای امنیت ملی گفت: «از طرف ما مشکل نیست اما از طرف طالبان، تأخیر گفت‌وگوها و دوام خشونت و افزایش آن است که باید حل شود.»

کلیدواژه