زنان فاریابی امید زیادی به برقراری صلح و بهبود اوضاع در عرصه های مختلف دارند
(last modified 1399-05-26T07:31:08+00:00 )
اسد 26, 1399 12:01 Asia/Kabul

زنان ولایت فاریاب در شمال افغانستان امید زیادی به برقراری صلح و بهبود اوضاع در عرصه های مختلف دارند

رئیس اداره امور زنان ولایت فاریاب در شمال افغانستان گفت: زنان این ولایت امید زیادی به برقراری صلح و بهبود اوضاع در عرصه های مختلف امنیتی، اجتماعی و اقتصادی دارند.

ماریا نوری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، تائید آزادی زندانیان باقی مانده طالبان و احتمال آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح در آینده نزدیک اظهار داشت: این موضوع امید زیادی در دل زنان فاریاب ایجاد کرده که رنج بسیاری از ناحیه ناامنی کشیده اند.

وی افزود: زنان از جنگ آسیب فراوان می بینند از اینرو امید زیادی هم به برقراری صلح سراسری در افغانستان دارند ضمن اینکه باید تضمینی وجود داشته باشد زندانیان طالبان که آزاد می شوند دوباره به جنگ نمی پردازند و دستاوردهای دو دهه گذشته هم تهدید نمی شود.    

به گفته رئیس اداره امور زنان ولایت فاریاب، بیشتر ولسوالی ها (شهرستان ها) در افغانستان و از جمله فاریاب ناامن است، در برخی مناطق حتی مدارس دخترانه مسدود است و زنان هم نمی توانند آنگونه که شایسته است در برنامه ها شرکت کنند. اما در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب به دلیل وجود امنیت فعالیت زنان در عرصه های مختلف قابل مشاهده است و زنان در بخش آموزش، فعالیت های اقتصادی و اجتماعی فعال هستند.

نوری یادآور شد اخیرا و با توجه به شیوع ویروس کرونا خشونت های خانوادگی و خشونت علیه زنان افزایش یافته همانگونه که از سایر نقاط جهان هم چنین گزارش هایی می رسد، زیرا ادارات و کسب و کارها کمتر فعال است و اعضای خانواده ها بیشتر در خانه حضور دارند.

به گفته این مقام مسئول در فاریاب در میمنه مرکز این ولایت هم چنین وضعیتی حاکم بوده و زنان شکایت های بسیاری را در ریاست امور زنان در مورد خشونت های خانوادگی به ثبت رساندند، ریاست امور زنان فاریاب هم در این زمینه وارد عمل شد و برنامه آگاهی دهی به خانواده ها به منظور جلوگیری از تنش ها و خشونت های خانوادگی را راه اندازی کرد.

وی اضافه کرد: بیکاری و فقر از دلایل عمده بروز خشونت های خانوادگی است اما این امید وجود دارد که در آینده با توجه دولت زمینه کار برای مردم چه مردان و چه زنان فراهم شودتا این مشکلات هم کاهش پیدا کند.

کلیدواژه