پاسخ جهان اسلام به توافق امارات- اسرائیل باید حمایت بیشتر از فلسطین باشد
(last modified 1399-06-10T10:02:10+00:00 )
سنبله 10, 1399 14:32 Asia/Kabul
  • پاسخ جهان اسلام به توافق امارات- اسرائیل باید حمایت بیشتر از فلسطین باشد

برخی شخصیت های افغانستانی همزمان با محکوم کردن توافق عادی سازی روابط امارات با صهیونیست ها از کشورهای اسلامی خواستند تا در واکنش به این گونه اقدامات حمایت های خود از فلسطین و مردم مظلوم این کشور را نسبت به گذشته بیشتر کنند و توطئه خارج ساختن اسرائیل از انزوا را که با محوریت آمریکا درحال پیگیری است، دفع کنند.

«دکترعبدالطیف نظری» سیاستمدار و کارشناس روابط بین الملل روز دوشنبه در این زمینه به ایرنا گفت: امارات متحده عربی پس از مصر و اردن به سومین کشور عربی تبدیل شد که روابط رسمی با اسرائیل برقرار می کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا عصر روز ۲۳ اسد در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید از توافق اسراییل و امارات  متحده عربی برای عادی‌سازی کامل روابط خبر داد.

نظری افزود: با این توافق، امارات ۴۲ سال پس از پیمان کمپ دیوید  و ۲۶ سال پس از پیمان «وادی عربه» میان اردن و اسرائیل، سومین کشور عربی است که در جهت توافق با صهیونیست ها گام برداشته است. اهمیت زمانی این توافق، نزدیک بودن آن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. دونالد ترامپ در پی ناکامی در مقابله با شیوع گسترده کرونا در آمریکا و تأثیر آن بر اقتصاد این کشور، نه‌تنها از پیروزی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ اطمینان ندارد بلکه حتی اغلب نظرسنجی‌ها حاکی از شکست ترامپ در مقابل جوبایدن است.

این کارشناس افغانستانی گفت: بنابراین، رونمایی از توافق امارات  کارت مهمی برای ترامپ در انتخابات پیش رو است. درعین‌حال، رونمایی از این توافق در این بازه زمانی به‌صورت هدفمند انجام شده است چراکه در صورت شکست احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، امکان چنین توافقی نیز کاهش پیدا می کرد.

وی تاکید کرد: توافق امارات  در سایه صحنه‌گردانی دونالد ترامپ و مشاورانش به‌خصوص جرد کوشنر و دیوید فریدمن رخ داد. ترامپ از سال ۲۰۱۷ که وارد کاخ سفید شد، یکی از مهم‌ترین اولویت های خود را خارج کردن اسرائیل از «انزوای منطقه ای» قرار داده است. سرزمین های اشغالی که تحت کنترل اسرائیل قرار دارد بالغ بر ۲۲ هزار کیلومترمربع است، اما صهیونیست ها عمق راهبردی ندارند و مرزهای فعلی نیز مورد مناقشه است.

نظری افزود: اسرائیل از طریق توافق های صلح علنی و پنهانی تلاش زیادی انجام داد تا از انزوای منطقه ای خارج شود، اما تا به حال موفقیت چندانی نداشته است.اما آمریکا درصدد است این مسیر را تغییر دهد.

وی گفت: آمریکا تاکنون با برجسته سازی موقعیت محور مقاومت ، نقش مهمی در تغییر ماهیت روابط برخی کشورهای عربی با اسراییل و در نهایت توافق ابوظبی و تل آویو ایفا کرده است.

 این کارشناس افغانستانی گفت: درعین‌حال، صهیونیست ها درصدند تا از سرمایه و اقتصاد امارات برای بهبود مشکلات اقتصادی خود بهره گیرند. موضوع دیگر این است که مصر و اردن  هر دو مرز مشترک با سرزمین های اشغالی دارند، اما امارات نخستین کشور عربی است که مرز جغرافیایی با  صهیونیست ها ندارد که این موضوع بیانگر ان است که آمریکا درصدد است تا عادی سازی روابط با صهیونیست ها را در عرصه بین المللی ادامه دهد.

«مولوی عبدالروف توانا» منشی شورای اخوت اسلامی افغانستان در شمال این کشور نیز دیروز یکشنبه در مراسم عاشورا در استان بلخ افغانستان با اشاره به عادی سازی روابط امارات با اسرائیل گفت:  سپردن بیت‌المقدس به دست رژیم صهیونیستی ترسیم‌کننده تفکر یزیدی است.

خبرگزاری آوا به نقل از توانا نوشت:  امروز نیز جبهه امام حسین (ع) در مقابل جبهه یزید در حال ایستادگی است. چهره‌ها عریان‌تر  شده و وضعیت اسفناک سپردن بیت‌المقدس به دست رژیم صهیونیستی، بار دیگر تفکر یزیدی را برای جهانیان به نمایش گذاشته است.

این عالم سنی افغانستان از کشورهای عربی انتقاد کرد که با هزینه خود، مشکلات کشورهای اسلامی  را هر روز  افزایش می دهند.

توانا همچنین تاکید کرد : تضعیف حماس و حزب‌الله یک توطئه بزرگ در برابر جهان اسلام است. 

شبکه اطلاع رسانی افغانستان نیز در این زمینه نوشت: ترامپ و دامادش کوشنر از طراحان  معامله قرن، نقش‌های خود را  برای هم آغوشی سیاسی میان عرب و اسراییل طبق طرح انگلیسی به پیش می برند.

این منبع خبری افزود: در واقع ترامپ،  با شعار «معامله قرن» بطور مستقیم مخالفت خود با حق مردم فلسطین را آشکار ساخت و کشورهای اسلامی باید در چنین شرایطی از فلسطین حمایت های بیشتری به عمل آورند.

 

 

کلیدواژه