بازگشت بیش از ٦۰ درصد زندانیان طالبان پس از آزادی به میدان جنگ
(last modified 1399-06-15T05:47:09+00:00 )
سنبله 15, 1399 10:17 Asia/Kabul
  • بازگشت بیش از ٦۰ درصد زندانیان طالبان پس از آزادی به میدان جنگ

یک روز پس از تکمیل روند رهایی پنج هزار زندانی طالبان، یافته‌های یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که بیشتر طالبان آزاد شده، تعهدشان را زیر پا کرده و دوباره به میدان جنگ برگشته‌اند.

یک روز پس از تکمیل روند رهایی پنج هزار زندانی طالبان، یافته‌های یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که بیشتر طالبان آزاد شده، تعهدشان را زیر پا کرده و دوباره به میدان جنگ برگشته‌اند.

مجله‌ی فارین‌پالیسی گزارش داده است که به یک تحقیق دانشگاه کووین در ایرلندشمالی دست‌یافته که نشان می‌دهد بیش از شصت درصد زندانیان طالبان پس از آزادی، به فعالیت‌های جنگی برگشته و شماری از آنان به‌عنوان فرماندهان نظامی و فرماندار‌های خودخوانده طالبان گماشته شده‌اند.

در این تحقیق دانشگاه کویین در ایرلند شمالی که از سوی مایکل سمپل و فلیکس کویین افغانستان‌پژوهان مشهور تهیه شده و نسخه‌لی از آن پیش از نشر در اختیار مجله‌ی فارین پالیسی قرار گرفته، نشان می‌دهد که از میان ۱۰۸ زندانی پیشین طالبان که در این تحقیق با آنان گفت‌وگو شده، ٦۸ درصد آن‌ها دوباره برابر دولت سلاح گرفته‌اند و حتا شماری به‌عنوان فرماندهان نظامی این گروه گماشته شده‌اند.

بر اساس این تحقیق، تنها هشت درصد از زندانیان آزاد شده که می‌خواهند دو باره به میدان‌های جنگ برگردند، با مخالفت خانواده‌های شان به ویژه با مخالفت همسران‌شان رو به رو شده اند.

بیست و هفت تا بیست و چهار درصد زندانیان آزاد شده، هم به دلایل مختلف قصد ندارند دوباره به میدان‌های جنگ برگردند.

در همین حال دیبورا لیونز، نماینده‌ ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر گنجانده‌شدن آتش‌بس بشردوستانه در دستور کار اولیه‌ی گفت‌وگوها، می‌گوید که سطح کنونی خشونت‌ها در افغانستان در حدی است که نزدیک است رکورد جدیدی ثبت کند و فرصت صلح از میان برود.

آغاز گفت‌وگوهای مسقیم حکومت و طالبان، از دید بسیاری‌ها نقطه‎ی عطفی در جنگ ویران‌گر بیست ساله‎ی افغانستان خوانده می‌شود، موضوع سرنوشت سرساز برای آینده‌ی سیاسی کشور که بسیاری‌ها با بیم و امید آن را دنبال می‌کنند.

کلیدواژه