شورای امنیت بر حل بحران افغانستان از طریق گفت وگوهای سیاسی تاکید کرد
(last modified 1400-05-16T08:05:51+00:00 )
اسد 16, 1400 12:35 Asia/Kabul
  • شورای امنیت بر حل بحران افغانستان از طریق گفت وگوهای سیاسی تاکید کرد
    شورای امنیت بر حل بحران افغانستان از طریق گفت وگوهای سیاسی تاکید کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست ویژه‌ این شورا بر پایان شرایط کنونی در افغانستان و تلاش برای رسیدن به یک توافق سیاسی تأکید کردند.

به گزارش رادیو دری، در نشست ویژه سازمان ملل متحد در رابطه با افزایش خشونت‌ها در افغانستان که جمعه‌شب در نیویورک برگزار شد، نمایندگان کشورهای عضو این سازمان افزایش خشونت ها و حمله به غیرنظامیان را محکوم کردند.

"لیندا توماس گرینفیلد" نماینده آمریکا در سازمان ملل که کشورش عامل اصلی ناامنی در افغانستان محسوب می شود در این نشست افزایش حملات در افغانستان را محکوم کرد و افزود:  طالبان باید خشونت‌ها را کاهش دهد و در زمینه صلح، امنیت و ثبات با دولت افغانستان همکاری کند.

در همین حال "واسیلی نبنزیا" نماینده دایم روسیه در سازمان ملل گفت: موضوع افغانستان راه حل نظامی ندارد و تلاش‌های جهانی و منطقه‌ای باید صورت گیرد تا منافع تمام گروه‌های مذهبی و قومی در افغانستان تامین شود.

نماینده روسیه در سازمان ملل اضافه کرد که بی‌ثباتی داخلی سبب افزایش نفوذ گروه تروریستی داعش در شمال و شرق افغانستان شده است.

همچنین "دیبرا لاینز" نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان در این نشست از سازمان ملل خواست که در پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان نقش فعال‌تری داشته باشد.

از سوی دیگر شهرزاد اکبر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان که در این نشست  از طریق تماس تصویری صحبت می‌کرد گفت که وضعیت افغانستان بحرانی‌تر از گذشته است و اگر وضعیت کنونی و خشونت‌ها ادامه یابد، بیش‌ترین صدمه به غیرنظامیان وارد خواهد شد.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اضافه کرد که زنان در مناطق تحت کنترل طالبان با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند که نگران‌کننده است.

نماینده چین در سازمان ملل هم خشونت‌ها در افغانستان را محکوم کرد و افزود که اوضاع افغانستان راه‌‌حل نظامی ندارد و باید روی حل سیاسی قضیه افغانستان کار شود.

وی از گروه طالبان خواست که رابطه‌اش را با گروه‌های تروریستی قطع کند و تلفات غیرنظامیان را کاهش دهد.

نشست ویژه سازمان ملل متحد در رابطه با افزایش خشونت‌‎ها در افغانستان به درخواست محمدحنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان برگزار شد.

ریاست این نشست را هند برعهده داشت.

اسحاق زی: ارتش افغانستان می‌تواند حملات طالبان را مهار کند

پاکستان ادعای پناه دادن به طالبان را رد کرد

 

کلیدواژه