اسد 26, 1400 15:39 Asia/Kabul
  • سقوط افغانستان؛ یادآور شکست آمریکا در خلیج خوک‌ها
    سقوط افغانستان؛ یادآور شکست آمریکا در خلیج خوک‌ها

لئون پانِتا وزیر دفاع پیشین آمریکا، سقوط افغانستان به دست طالبان را به حمله شکست خورده (آمریکا) به کوبا در خلیج خوک‌ها در سال ۱۹۶۱ تشبیه کرد.

 به گزارش رادیو دری ،لئون پانِتا وزیر دفاع پیشین آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: «این رویداد (سقوط افغانستان به دست طالبان) مرا به یاد جان کِنِدی و خلیج خوک ها می اندازد. (همه چیز) به سرعت روی داد و رئیس جمهور فکر می کرد همه چیز خوب خواهد بود، اما این چنین نبود».

پانتا درباره حادثه بدنام سال ۱۹۶۱ که صدها تبعیدی کوبایی و نیروی آمریکایی در آن کشته شدند، گفت: «کندی رئیس جمهور (پیشین آمریکا) مسئولیت آنچه را روی داد، به عهده گرفت. من به شدت به بایدن رئیس جمهور توصیه می کنم، مسئولیت (بحران افغانستان) را به عهده بگیرد. به اشتباهاتی که صورت گرفته است، اعتراف کند».

"عملیات خلیج خوک ها " از جمله نخستین اقدامات عملی دولت امریکا برای مقابله با انقلاب مردمی بود که از ظلم و فساد رژیم تحت الحمایه واشنگتن در کوبا به تنگ آمده بودند. مردم این جزیره کوچک در روز اول ژانویه سال 1959 باتیستا را بعد از سال ها حکومت به زیر کشیدند و چشم در چشم ابرقدرت جهان و قدرتمندترین کشور نیمکره غربی دوختند.

جان اف کندی که یک سال بعد از پیروزی انقلاب در کوبا به کاخ سفید راه یافت، در یکی از نخستین اقدامات خود به آژانس اطلاعات مرکزی- سیا دستور دارد عملیاتی را برای سرنگونی انقلابیون کوبایی به رهبری فیدل کاسترو تدارک ببیند. مقامات سیا بلافاصله به جذب کوبایی های ضد انقلاب فراری روی آوردند و آنان را برای حمله به کوبا آموزش دادند.

اما عملیاتی که قرار بود انقلاب را در کشور کوچک کوبا به زیر بکشد، به رسوایی تمام عیار برای ابرقدرت امریکا بدل شد. انقلابیون از چند روز قبل، از حمله نیروهای آموزش دیده سیا مطلع شده بودند و در ساحل انتظار می کشیدند. با پیاده شدن نخستین گروه از ضد انقلابیون تحت حمایت امریکا در ساحل خلیج خوک ها مشخص شد که عملیات شکست خورده است.

نارضایتی آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن در قبال تحولات افغانستان

کلیدواژه