سنبله 03, 1400 08:01 Asia/Kabul
  • نماینده ایران در ژنو: تهران نقض حقوق بشر در افغانستان را محکوم می‌کند
    نماینده ایران در ژنو: تهران نقض حقوق بشر در افغانستان را محکوم می‌کند

سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو روز سه شنبه تصریح کرد، تهران هر گونه خشونت و افراط گرایی، نقض حقوق بشر و نقض قوانین بشر دوستانه در افغانستان را به شدت محکوم می‌کند.

به گزارش رادیو دری ،"اسماعیل بقایی هامانه" در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره افغانستان با بیان اینکه افغان‌ها مستحق زندگی در صلح و وقار در خانه و روابط خوب همسایگی با همسایگان خود بدون دخالت‌های نظامی غیرقانونی هستند افزود، این امر تنها از طریق یک دولت فراگیر و متکثر متشکل از همه اجزای مذهبی و قومی جامعه افغانستان محقق می شود.

"بقایی هامانه" با تاکید بر اینکه روند صلح و آشتی تحت رهبری، مالکیت و کنترل افغانستان باید به این منظور تسریع شود اظهار داشت، دستاوردهای ملت افغانستان را نباید به خطر انداخت.

سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل با بیان اینکه آمریکا، افغانستان را با ویرانی، رنج و ناامیدی بی حد و حصر و بی ثباتی مواجه کرده و ناامنی و بی ثباتی را در منطقه گسترش داده است افزود، آمریکایی ها نمی توانند از زیر بار مسئولیت در قبال عواقب وخیم حضور نظامی فاجعه بار خود در افغانستان فرار کنند.

"بقایی هامانه" همچنین با تاکید بر اینکه ایران، کشور همسایه با روابط بسیار نزدیک با افغانستان، در 4 دهه گذشته میزبان میلیون ها پناهنده افغان بوده است از جامعه بین الملل خواست تا مسئولیت مشترک خود از جمله کمک در تخصیص واکسن های مناسب برای واکسیناسیون پناهندگان افغان در برابر بیماری کووید -19 را انجام دهد.

سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل به تلاش های جمهوری اسلامی ایران در دهه های گذشته به منظور کمک به پیشرفت افغانستان به عنوان یک کشور با ثبات و امن نیز اشاره کرد و گفت: ایران تمام تلاش خود را برای تسهیل گفت وگوهای صلح بین افغان ها انجام داده و این کار را ادامه خواهد داد.

کلیدواژه