عقرب 14, 1400 10:36 Asia/Kabul

برخی منابع غیر رسمی در ولایت فاریاب در شمال افغانستان از افزایش فعالیتها و سرباز گیری از سوی گروه تروریستی داعش در مربوطات این ولایت خبر داده و از این بابت آظهار نگرانی کرده اند.

به گزارش خبرنگار رادیودری، برخی منابع مردمی در ولایت فاریاب با نشر مطالبی از صفحات اجتماعی  وضعیت امنیتی این ولایت پس از حاکمیت گروه طالبان بر افغانستان را نگران کننده خوانده، از فعالیتهای گروه تروریستی داعش در برخی مناطق این ولایت خبر داده اند.

منابع مردمی که نخواسته اند نامی از آنان در رسانه ها برده شود، گفته اند که وضعیت امنیتی در ولایت فاریاب درجهت منفی درحال تغییر است و گروه های مانند داعش در این ولایت درصدد افزایش فعالیتهایش و سربازگیری از میان باشندگان محلی می باشد.

این منابع گفته اند که درحال حاضر حضور گروه داعش در بخشهای از این ولایت ازجمله تپه های مشرف به شهر میمنه مرکز این ولایت و منطقه سبز مشهود است و در برخی ولسوالی ها پرچم خویش را به اهتزاز در آورده اند اما در این گزارشات نامی از این ولسوالی ها برده نشده است.

در این گزارشات مردمی بی توجهی مقامات حکومتی طالبان به وضعیت مردم، تک روی های طالبان در اداره این ولایت، ایجاد رعب و وحشت درمیان مردم از سوی طالبان با استفاده ازدراختیار داشتن سلاح و وسائط نقلیه موتوری و زور گویی های طالبان بالای مردم عام و کسبه کاران جهت وادار نمودن باشندگان محلی برای بدست آوردن پول و تقویت منابع مالی شان و اخاذی از وسائط نقلیه مسافربری و تجاری و نارضایتی اعضای ازبک تبار طالبان از این گروه از عمده ترین دلایلی گفته شده که زمینه ساز رشد فعالیتهای گروه داعش در این ولایت شده است.

هرچند که مقامات در حکومت طالبان درخصوص این گزارش ها اظهار نظری نکرده اما  تاکید نموده اند که تمامی تحرکات گروه داعش را تحت نظر دارند.

مقامات طالبان همواره به مردم کشورشان و جامعه جهانی اطمینان داده اند که گروه داعش در حدی از توانمندی نظامی برخوردار نیستند که اوضاع امنیتی افغانستان را با چالشهای جدی مواجه بسازند.

اما این در حالیست که حملات مرگبار انتحاری که اخیرا در ولایات مختلف افغانستان از جمله اخیرا در شفاخانه ۴۰۰ بستر سردار محمد داود خان در کابل رخ داد و دهها کشته و زخمی برجای ماند و مسئولیتش را گروه تروریستی داعش برعهده گرفت، نشان داد که اعضای این گروه تکفیری هنوز هم در افغانستان حضوردارند. قبل از این نیز حضور افراد گروه داعش در برخی ولسوالی های ولایت جوزجان یک دیگر از ولایات شمالی افغانستان از سوی باشندگان محلی تایید شده بود.

گزارشات مبنی بر حضور و فعالیتهای گروه داعش در حالی در مناطقی از ولایت فاریاب به نشر می رسد که قبل از این در زمان حکومت جمهوریت به رهبری محمد اشرف غنی، مقامات وقت در ولایت فاریاب نیز حضور افراد منتسب به گروه تروریستی داعش در مربوطات این ولایت را تایید کرده بودند.

گزارش کاظم حیدری خبرنگار رادیودری:

نگرانی باشندگان شمال و شمال شرق افغانستان از حضور داعش

کلیدواژه