کرزی خواستار احترام طالبان به نظر علمای افغانستان در مورد بازگشایی مدارس شد
(last modified 1401-01-21T05:03:21+00:00 )
حمل 21, 1401 09:33 Asia/Kabul
  • کرزی خواستار احترام طالبان به نظر علمای افغانستان در مورد بازگشایی مدارس شد
    کرزی خواستار احترام طالبان به نظر علمای افغانستان در مورد بازگشایی مدارس شد

رییس جمهوری پیشین افغانستان از دولت موقت طالبان در افغانستان خواست که به نظر عالمان دینی افغانستان در مورد بازگشایی مدارس دخترانه در این کشور احترام بگذارد.

شماری از علمای دینی افغانستان پنج شنبه گذشته با برگزاری نشستی در کابل اعلام کردند، ادامه بسته ماندن مدارس و تعطیلی کلاس‌های درس دانش آموزان دختر هیچ توجیه شرعی ندارد.

طالبان در اوایل سال جدید (شمسی) با نقض وعده دایر ماندن دبیرستان های دخترانه اعلام کرد، مادامی که برنامه ای مطابق با شریعت اسلامی برای بازگشایی این مدارس تهیه نشده، این مدارس بسته خواهد ماند.

به گزارش رادیو دری، «حامد کرزی» رییس جمهوری پیشین افغانستان در پیام توییتری نوشت، خواست عالمان دینی افغانستان برای بازگشایی کامل مدارس، خواست همه مردم افغانستان نیز است.

درپی افزایش واکنش‌ها به بسته بودن مدارس دخترانه افغانستان وزارت وزارت معارف (آموزش و پرورش) دولت طالبان بار دیگر اعلام کرد، بازگشایی کامل مدارس دخترانه بستگی به تصمیم رهبری طالبان دارد.

 قرار بود تمام مدارس دخترانه افغانستان روز چهارشنبه 23 مارس (سوم حمل/فروردین) پس از هفت ماه تعطیلی بازگشایی شود، اما وزارت معارف (آموزش و پرورش) دولت طالبان در این کشور وعده خود را برای بازگشایی مدارس دخترانه زیرپا گذاشت و اعلام کرد، تمام مدارس دخترانه از پایه ششم به بعد تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل است.

گروه طالبان پس از به  قدرت رسیدن در تابستان گذشته مدارس دخترانه در مقاطع راهنمایی و دبیرستان را با هدف انجام برخی اصلاحات تعطیل کرد.

سال تحصیلی مدارس همه ساله در افغانستان از سوم فروردین هجری شمسی (حَمَل) آغاز می شود و در ۱۵ آذر ( قَوس)  پایان می‌یابد.

جامعه جهانی به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان را به تشکیل دولتی فراگیر و رعایت مسایل حقوق بشری از جمله  حقوق زنان و آموزش منوط کرده است.

علمای افغانستان: تعطیلی مدارس دخترانه توجیه شرعی ندارد

کلیدواژه