گزارش؛انتقاد پارلمان افغانستان از سهل انگاری دولت در خصوص تامین امنیت شهروندان و تجمعات دینی
(last modified 1395-09-03T06:44:58+00:00 )
قوس 03, 1395 11:14 Asia/Kabul

نمایندگان مردم در مجلس شورای ملی افغانستان با انتقاد از سهل انگاری دولت در خصوص تامین امنیت خواهان موضع گیری جدی پارلمان این کشور در این موضوع شدند .

شاه گل رضایی عضو پارلمان افغانستان در سخنانی با استناد به مواد قانون اساسی افغانستان خاطر نشان ساخت که تامین امنیت شهروندان یکی از وظایف انکار ناپذیر دولت است اما آن چه که تا کنون دولت افغانستان در این خصوص انجام داده ، سهل انگاری و بی مبالاتی در برابر تهدید های فزاینده امنیتی بوده و بس . 

به گزارش خبرنگار رادیو دری، این عضو مجلس نمایندگان با اشاره به سلسله ای از کشتارهای هدفمند و سیستماتیک ، خاطر نشان کرد که هدف قرار گرفتن مکرر گروه مذهبی یا نژادی مشخص توسط تروریستها و عدم واکنش جدی دولت در این خصوص سوال بر انگیز است و می طلبد که پارلمان افغانستان دولت را ملزم به جلوگیری از این کشتار نظام مند کند . 

افزون بر این عبید الله بارکزی دیگر عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز که در جلسه ی عمومی روز چهارشنبه ی پارلمان افغانستان صحبت می کرد با اشاره به جنایات اخیر داعش ، طالبان و نظامیان امریکایی در شرق ، شمال و جنوب افغانستان موضع گیری دولت و پارلمان افغانستان که تاکنون به محکوم کردن محض محدود بوده است را نادرست خوانده و تاکید کرد که دولت و پارلمان باید خواهان پاسخگویی از عاملان این بدبختی ها در افغانستان شوند .

افزون بر این ، توجه به مظلومیت مسلمانان میانمار از دیگر مسایلی بود که درجلسه ی عمومی روز چهارشنبه ی پارلمان افغانستان مورد بحث قرار گرفت . 

غلام فاروق مجروح در سخنانی پیرامون وضعیت اسف بار مسلمانان میانمار و سکوت ننگین و شرم آور اکثر دولت های اسلامی و نهاد های به ظاهر مدافع حقوق بشر خاطر نشان ساخت که در شرایطی که  خانه های مسلمانان درمیانمار توسط نیروهای دولتی به آتش  کشیده می شود ، صدای جهان و مدافعان حقوق بشر خاموش است .

وی از ریاست پارلمان افغانستان خواست تا با بلند کردن صدایش در این خصوص  از دولت های اسلامی بخواهد که در راستای حمایت از مسلمانان مظلوم میانمار گام بردارند . 

گفتنی است که پارلمان افغانستان در حالی از افزایش تهدید های امنیتی و تلاش های تفرقه افکنانه داعش در این کشور سخن می گویند که دولت افغانستان همواره در خصوص مدیریت مبارزه با تروریسم مورد انتقاد قرار گرفته است ، چنانچه پارلمان افغانستان در برخی موارد دولت را متهم به چشم پوشی از تحرکات تروریستان و برنامه های حمایتی از آنان توسط حامیان بین المللی شان نموده است .

در تازه ترین مورد ظاهر قدیر معاون مجلس شورای ملی افغانستان با اذعان به این که چرخبال های نظامی ناشناس با استفاده از تاریکی شب به تجهیز تروریستها داعشی در شرق افغانستان می پردازند خواهان پاسخگویی دولت در این خصوص شد . 

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان عالمی از کابل موجود است.