جوزا 05, 1401 17:40 Asia/Kabul
  • تاکید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
    تاکید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر تشکیل دولت فراگیر با حضور جریان‌ها و گروه‌های قومی و مذهبی در افغانستان تأکید کرد و گفت: تحولات این کشور باید در دستورکار گفت‌وگوهای منطقه‌ای باشد.

به گزارش رادیو دری؛ علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که برای شرکت در چهارمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای به تاجیکستان سفر کرده، بعدازظهر امروز در دیدار با «آجیت دوآل» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند گفت: تحولات افغانستان با توجه به تاثیرگذاری مستقیم آن بر امنیت منطقه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید مستمر در دستورکار گفت‌وگوهای منطقه‌ای باشد.

شمخانی تشکیل دولت فراگیر را از الزامات شکل گیری ثبات پایدار در افغانستان خواند و افزود: موج گسترده مهاجرت اتباع افغانستانی به ایران نشان می‌دهد که هنوز در گروه‌های مختلف اجتماعی، امنیت روانی لازم برای زندگی عادی در این کشور ایجاد نشده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به توافقات قبلی تهران ودهلی برای ارسال کالاهای هندی از طریق ایران به افغانستان اظهار کرد: تا رسیدن به شرایط مطلوب در این بخش فاصله زیادی وجود دارد و باید با تلاش بیشتر موانع موجود برطرف شود.

وی  مواضع مشترک ایران و هند در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را فرصتی قابل توجه برای توسعه مناسبات در عرصه‌های اقتصادی و تجاری ذکر کرد و گفت: مبادلات اقتصادی ایران و هند در افقی پنج ساله می‌تواند از سطح غیرقابل قبول فعلی به ۳۰ میلیارد دلار در سال برسد.

 

دوال: تسلیحات آمریکایی باقیمانده در افغانستان، تهدیدی برای امنیت همسایگان این کشور است

آجیت دوآل مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار ادامه  فعالیت تروریست‌ها در افغانستان را نگران کننده خواند و گفت: گروه‌های تروریستی تهدید کننده امنیت ملی هند همچنان در افغانستان حضور دارند و آزادانه فعالیت می‌کنند و تعداد زیاد تسلیحات آمریکایی باقیمانده در افغانستان که بخشی از آن به دست تروریست‌ها افتاده، از تهدیدات مهم برای همسایگان این کشور است.

آجیت دوآل، تشکیل نشدن دولتی فراگیر را چالشی مهم برای افغانستان خواند و گفت: در وضعیت فعلی افغانستان، مسوولیت پذیری که اولین شرط فعالیت یک حکومت است، بسیار ضعیف است.

مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند موضوع آوارگان و مهاجران افغانستانی را نیازمند توجه همسایگان این کشور دانست و اضافه کرد: مردم افغانستان از نظر معیشتی نیز بسیار در متنگنا هستند و جامعه جهانی باید ارسال فوری کمک‌های غذایی و دارویی به مردم این کشور را مدنظر قرار دهد.

 چهارمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با موضوع افغانستان امروز و فردا در تاجیکستان برگزار می شود.

تاکید وزارت امور خارجه ایران بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

هند بازگشایی سفارتش در کابل را پیگیری می کند

کلیدواژه