سرطان 27, 1401 09:11 Asia/Kabul
  • ریچارد بنت:سخت ترین عقب نشینی در حقوق زنان در افغانستان روی داده است
    ریچارد بنت:سخت ترین عقب نشینی در حقوق زنان در افغانستان روی داده است

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: حقوق زنان افغان در یک سال گذشته بیش از هر جای دیگری زیر پا گذاشته شده و سخت ترین عقب نشینی در مورد زنان رخ داده است.

به گزارش رادیو دری، ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان در نشست پارلمان اروپا  افزود:  پس از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان، وضعیت بشری در افغانستان رو به وخامت رفته است و این به دور از انتظار نبود.

وی افزود: از ماه اوت گذشته (اسد) تا به حال و در نتیجه برخورد طالبان با زنان، در سدۀ حاضر و شاید در درازای سدۀ‌ گذشته، حقوق زنان بیش از هر جای دیگری زیر پا گذاشته شده و این، دشوارترین عقب نشینی در مورد زنان بوده است.

 گزارشگر ویژهٔ حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان اظهار کرد: «در افغانستان به صورت تکراری، ظلم صورت می‌گیرد و همه روزه از کشتار غیرعادلانه، ناپدید شدن، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و مجازات های گروهی، گزارش‌هایی منتشر می‌شود.»

بنت اضافه کرد:  ما باید به یاد داشته باشیم که صاحبان قدرت در افغانستان و مقام‌های اصلی حکومت طالبان در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارند، شماری از رهبران‌شان تحت محدودیت هستند و به عنوان مثال، سرپرست وزارت داخله طالبان و رهبر شبکهٔ حقانی ممکن مسوول کشتار هزاران غیرنظامی باشد و حکومت امریکا برای او جایزهٔ ده میلیون دلاری گذاشته است.

وی ادامه داد: جامعهٔ جهانی و اتحادیهٔ اروپا چگونه می‌تواند این گروه را در قدرت بپذیرد؟

این اظهارات در حالی است که مقام‌های حکومت سرپرست طالبان همواره گزارش‌های مربوط به وضعیت بد حقوق بشری در افغانستان را رد کرده‌اند.

 ابراز نگرانی دیده‌بان حقوق بشر درباره بحران حقوق زنان در افغانستان

ادعای مقام طالبان: شبکه حقانی وجود خارجی ندارد

کلیدواژه