اسد 06, 1401 16:53 Asia/Kabul
  • واکنش تند روسیه به پیشنهاد آمریکا برای سپردن پول های افغانستان به صندوق امانی
    واکنش تند روسیه به پیشنهاد آمریکا برای سپردن پول های افغانستان به صندوق امانی

دیپلمات ارشد روس به پیشنهاد واشنگتن درباره سپرده شدن ذخایر مسدود‌شده افغانستان به یک "صندوق امانی" با مدیریت آمریکا، واکنش تندی نشان داد.

به گزارش رادیو دری، ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گفت: «این یک پیشنهاد کاملاً گستاخانه است، به این معنی که واشنگتن رئیس‌ بانک مرکزی افغانستان را منصوب خواهد کرد و در نتیجه جریان های مالی و اقدامات مقامات را دستکاری خواهد کرد.»
کابلوف گفت: «آنها (آمریکایی ها) این کار را 20 سال انجام دادند؛ زمانی‌که مقامات دست‌نشانده در افغانستان داشتند. طالبان البته به عنوان یک قدرت مستقل و نمایندگان یک کشور مستقل این را قبول ندارند.»
وی با طرح این پرسش که «آیا امریکایی ها این کار را فقط با طالبان و با افغان ها انجام داده اند؟» افزود: «چهل سال می‌شود که میلیاردها پول ایران به سرقت رفته است. همچنین از روسیه 300 میلیارد دالر و از سوریه که هر روز با پمپاژ و فروش غیرمجاز نفت مورد دستبرد قرار می‌گیرد.»
گفتنی است در نشست تاشکند که روزهای چهارم و پنجم اسد برگزار شد، تام وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان گفت که ایالات متحده می‌تواند حساب های ذخیره دولت سابق کابل را آزاد کند اما آماده است تا دارایی های افغانستان را تنها به یک صندوق امانی که شخص ثالث آن را اداره می‌کند، انتقال دهد.
وست شرط اجرای چنین پیشنهادی را خارج شدن بانک مرکزی افغانستان از کنترل طالبان و سپرده شدن مدیریت آن به بانکی توسط آمریکا اداره می شود، اعلام کرد.
 گفته می شود طالبان با این شرط مخالفت کرده اند.

پایان "نشست تاشکند" و تأکید بر آزادسازی ذخایر مسدود شده افغانستان

کلیدواژه