اسد 20, 1401 15:19 Asia/Kabul

طالبان در پایان دیدار‌های فشرده با وزیر نیرو ایران در کابل به جمهوری اسلامی ایران اطمینان دادند که حتی یک قطره آب از سد کمال خان افغانستان به شوره زار گود زره نرود.

به گزارش بهنام یزدانی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از کابل؛ عبداللطیف منصور وزیر انرژی و آب طالبان گفت: ما در این دیدار‌ها به جمهوری اسلامی ایران اطمینان دادیم حتی یک قطره آب از سد کمال خان به شوره زار گودزره نرود و در رفتن آب به این شوره زار هیچ منفعتی برای مردم دو کشور همسایه نیست و ما در قول خود صادق هستیم.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو ایران نیز گفت: سازه سد کمال خان بر رودخانه مرزی هیرمند یعنی رودخانه‌ای که ایران از آن حقابه دارد طوری ساخته شده است که آب پس از سرریز شدن سد به شوره زار گود زره می رود.

محرابیان افزود: در نشست های کابل درباره سهم حقابه ایران از رودخانه هیرمند گفتگو و قرار شد در نشست کمیساران آب دو کشور که امروز در کابل برگزار می‌شود با توجه به مقدار آب استفاده شده و میزان بارش‌های امسال تصمیم گیری شود.

سهم آب ایران از رودخانه هیرمند هشتصد و بیست میلیون مترمکعب است که در دو دهه گذشته و پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا، افغانستان از دادن این حقابه امتناع کرده است.

وزیر نیرو ایران با وزیر خارجه طالبان دیدار کرد

دیدار وزیر نیرو ایران با ملا برادر

کلیدواژه