ارشادی: طالبان به درخواست‌های جامعه جهانی برای تشکیل دولت فراگیر پاسخ دهد
(last modified 1401-06-08T03:34:50+00:00 )
سنبله 08, 1401 08:04 Asia/Kabul
  • ارشادی:طالبان به درخواست‌های جامعه جهانی برای تشکیل دولت فراگیر پاسخ دهد
    ارشادی:طالبان به درخواست‌های جامعه جهانی برای تشکیل دولت فراگیر پاسخ دهد

 سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت: طالبان باید به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که جامعه چند قومیتی افغانستان را به درستی نمایندگی کند، پاسخ دهد.

به گزارش رادیو دری، «زهرا ارشادی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان افزود: بیش از یک سال پس از خروج غیرمسؤولانه نیروهای خارجی و تسلط طالبان، افغانستان اکنون با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.
ارشادی با اشاره به وضعیت بشردوستانه وخیم افغانستان افزود: براساس گزارش سازمان ملل، حدود ۲۵ میلیون نفر در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند؛ حقوق بشر به ویژه در مورد زنان و دخترانی که هنوز از دسترسی به آموزش محروم هستند، همچنان نقض می‌شود و طالبان هنوز به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده است.
نماینده ایران درسازمان ملل متحد تاکید کرد وضعیت فاجعه بار افغانستان برای آن دسته از نیروهای خارجی که به صورت غیرقانونی تحت عنوان مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرده و این کشور را اشغال کردند و چیزی جز ویرانی باقی نگذاشتند، مسؤولیت و تعهداتی را به دنبال دارد.
ارشادی تصریح کرد وضعیت اسفناک افغانستان یادآوری می‌کند که مداخله نظامی در کشورهای دیگر به بهانه مبارزه با تروریسم در حالی که ادعای ایجاد دموکراسی، صلح و رفاه را دارد، نه تنها ارزش‌های مشترک را تنزل می‌دهد، بلکه به آن کشورها و مردم آنها آسیب می‌رساند.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: جامعه جهانی باید به حمایت از افغانستان به ویژه در زمینه ارائه کمک‌های بشردوستانه که در زنده نگه‌داشتن مردم افغانستان، حفظ خدمات اساسی و تقویت اقتصاد حیاتی بوده است، ادامه دهد. 
دیپلمات ایران همچنین بر بازگرداندن دارایی‌های مسدود شده افغانستان تاکید کرد و گفت: این دارایی‌ها متعلق به مردم افغانستان بوده و برای کمک به اقتصاد این کشور  و نجات جان انسان‌ها حیاتی است و نباید سیاسی یا مشروط شود.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های خود برای کمک به مردم افغانستان و همکاری با همسایگان و سایر شرکای افغانستان برای تضمین صلح پایدار و توسعه پایدار در افغانستان ادامه می دهد.

تشکیل دولت فراگیر، موضع راهبردی ایران در قبال افغانستان

کلیدواژه