قوس 06, 1401 18:16 Asia/Kabul
  • هشدار پاکستان درباره تبعات توقیف و تصاحب دارایی‌ها افغانستان از طرف آمریکا
    هشدار پاکستان درباره تبعات توقیف و تصاحب دارایی‌ها افغانستان از طرف آمریکا

وزیر مشاور امور خارجه پاکستان در خصوص تبعات توقیق و تصاحب دارایی های افغانستان از طرف آمریکا هشدار داد .

افغانستان هم اکنون با بحران انسانی ، اقتصادی وغذایی ناشی از بیست سال اشغالگری نظامیان آمریکایی و متحدانش مواجه است .

آمریکا پس از دو دهه اشغال افغانستان، و نابودی زیر ساخت های اقتصادی و بهداشتی این کشور همزمان با ورود نیروهای طالبان به کابل، اوت سال 2021 ، نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد.

بدنبال آن واشنگتن پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به بهانه های واهی حدود 10 میلیارد دلار از دارایی های مردم افغانستان را بلوکه و تصاحب و این کشور را تحریم  که وضعیت افغان ها را وخیم تر کرده است .

به گزارش رادیو دری ، «حنا ربانی کهر» وزیر مشاور در امور خارجه پاکستان امروز یک شنبه با باز نشر گزارشی درباره وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی افغانستان در صفحه توئیتر خود نوشت، یک فاجعه انسانی در حال وقوع در این کشور است.

حنا ربانی اظهارداشت، توقیف و تصاحب دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا و توقف کمک‌ها اقتصاد این کشور را به فروپاشی می‌برد.

براساس گزارش‌های سازمان ملل، بیش از شش میلیون کودک در آستانه قحطی قرار دارند و آمار سوء تغذیه بین مردم افغانستان، به ویژه میان کودکان، به طور سرسام‌آوری افزایش یافته است.

چندی پیش نیز دیده بان حقوق بشر با تأکید بر لزوم آزادسازی دارایی‌های افغانستان گزارش داده بود تا زمانی که آمریکا و سایر دولت‌ها محدودیت‌های بخش بانکی افغانستان را برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی مشروع و کمک‌های بشردوستانه تسهیل نکنند، به طور مؤثر نمی‌توان به بحران انسانی افغانستان رسیدگی کرد.

«جان سیفتون» مدیر بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر دراین‌باره گفته بود، ریشه بحران گرسنگی و بهداشت در افغانستان، تحریم ها و محدودیت های بانکی در این کشور است. 

تاکید چین بر آزادی بدون قید و شرط دارایی‌های مردم افغانستان

کلیدواژه