جدی 15, 1401 15:33 Asia/Kabul
  • مدیر حوزه‌های علمیه ایران: ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان تاسف بار است
    مدیر حوزه‌های علمیه ایران: ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان تاسف بار است

مدیر حوزه‌های علمیه ایران، تجهیز زنان به علم را نیاز جامعه امروز دانست و ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان را تاسف برانگیز خواند.

به گزارش رادیو دری، آیت‌الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه ایران با صدور بیانیه ای درباره ممنوعیت تحصیل زنان از سوی حکومت طالبان در افغانستان افزود: ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان خسرانی بزرگ است.

مدیر حوزه‌های علمیه ایران گفت: اسلام دین خرد و دانش و اندیشه ورزی بوده و آدمیان را به شکوفایی عقلانی و رشد معرفتی و علمی فراتر از مرزهای جنسیتی و نژادی فراخوانده است.

در این بیانیه آمده است: دعوت به تحصیل دانش موجب ظهور زنان بزرگی در تاریخ علمی، سیاسی و فرهنگی اسلام شده که منشأ افتخار برای هر مسلمانی است؛ در تاریخ اسلام به ویژه صدر اسلام بانوان فرهیخته و دانشمندان زیادی از میان بانوان برخاسته‌اند و همواره با کسب علم و دانش و حفظ ضوابط و حدود شرعی و قوانین الهی توانستند قله‌های رشد و دانایی را فتح و به دین و جوامع بشری خدمات زیادی ارائه کنند.

وزارت تحصیلات عالی دولت طالبان چندی پیش به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی این کشور دستور داده است که تحصیل دختران افغانستانی را به حالت تعلیق در آورند.

ممنوعیت تحصیلات عالی برای دختران افغانستانی از سوی حکومت طالبان، کمتر از سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که هزاران دختر و زن در سراسر افغانستان در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت کردند و بسیاری از آنها آرزو داشتند با تحصیل در رشته های مورد علاقه به کشور خود در عرصه های مختلف همچون پزشکی خدمت کنند.

طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان در اوت 2021 مدارس دخترانه بالاتر از مقطع ششم ابتدایی را تعطیل کرد و زنان شاغل در ادارات را هم به خانه‌ها فرستاد.

این در حالی است که دولت طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی تلاش می کند و جامعه بین الملل تحقق این خواسته را به رعایت حقوق بشر  به ویژه حقوق زنان و دختران افغان منوط کرده است.

ادامه واکنش‌های جهانی به ممنوعیت تحصیلات عالی برای دختران افغان

بازداشت معترضان به تعلیق تحصیلات عالی دختران در کابل

کلیدواژه