دلو 25, 1401 17:27 Asia/Kabul
  • عفو بین‌الملل: طالبان، چرخه خشونت را در افغانستان از سر گرفته‌اند
    عفو بین‌الملل: طالبان، چرخه خشونت را در افغانستان از سر گرفته‌اند

سازمان عفو بین‌الملل با صدور دادخواستی اعلام کرد: طالبان با از سرگیری چرخۀ خشونت به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه داده‌اند و این کشور را در آستانۀ ویرانی غیرقابل بازگشت قرار داده‌اند.

به گزارش رادیو دری، سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، ۲۵ دلو در دادخواستی اظهار کرده است : طالبان از زمان به قدرت رسیدن،  وعده خود را برای حمایت از حقوق مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان زیر پا گذاشته اند و با مصونیت کامل دست به نقض حقوق بشر زده اند.

این سازمان تصریح کرده است: طالبان در یک سال به طور نظام مند نهادهای اصلی برای حمایت از حقوق بشر را منحل کرده، آزادی بیان و تشکیل انجمن، محاکمه عادلانه و سایر حقوق انسانی را تحت فشار قرار داده و حقوق اساسی زنان و دختران را سلب کرده اند.

عفو بین‌الملل با اشاره به بازداشت خودسرانه، شکنجه، ناپدید و کشته‌شدن هزاران شهروند افغانستانی در حکومت طالبان هشدار داده است که خبرنگاران، فعالان، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، استادان دانشگاهها، اقلیت‌های مذهبی و قومی همچنان در معرض خطر ویژه قرار دارند.

این سازمان از جامعه جهانی خواسته است  در کنار مردم افغانستان بایستند و از حق آنها برای زندگی در آزادی، کرامت و برابری صحبت کنند و از مقامات طالبان بخواهند که به حقوق بشر در افغانستان احترام بگذارند.

در این دادخواست از مدافعان حقوق بشر خواسته شده است تا از طالبان بخواهند که به «نقض فاحش حقوق بشر در افغانستان» از جمله کشتارهای تلافی جویانه و حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان و دختران، اعضای جامعه مدنی، قضات، وکلا، مقامات دولتی سابق، خبرنگاران و دیگران فوراً پایان دهند.

سازمان عفو بین الملل همچنین بر تامین  حقوق زنان و دختران از جمله دسترسی به آموزش در هر سنی و بازگشایی فوری مکاتب و دانشگاهها و بازگشت زنان به کارهایشان تاکید کرده است.

طالبان هنوز به این دادخواست واکنشی نشان نداده اند.

انتقاد عفو بین‌الملل از نقض حقوق زنان در افغانستان

نگرانی سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت دانشجویان در افغانستان

نگرانی عفو بین‌الملل از نقض حقوق بشر در افغانستان/ طالبان تکذیب کرد

کلیدواژه