حوت 25, 1401 10:35 Asia/Kabul

همزمان با برگزاری مراسم گرامیداشت از سالروز قیام مردم هرات در برابر حکومت کمونیستی وقت، صدها تن از شهروندان هرات از بی توجهی حکومت ها به وضع ناهنجار زندگی بازماندگان شهدا شکایت دارند.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، مسئولان محلی در هرات با برگزاری مراسم یادبود از جانفشانی های مردم هرات در قیام 24 حوت سال 57 می گویند: این رشادت ها و دلیری های مردم هرات بود، که سرآغاز جهاد بر حق مردم افغانستان رقم خورد و سرانجام متجاوزین سرافکنده از افغانستان خارج شدند.

مجاهدین سابق در این ولایت تصریح کردند: هدف از جهاد و مقابله با حکومت های دست نشانده در افغانستان رسیدن به آزادی، پاسخ قاطع بر متجاوزین، برافراشتن بیرق اسلام و بیزاری از ظلم و بی عدالتی بوده است.

آنان برگزاری مراسم های گرامیداشت از سالروز قیام مردم هرات را نمادین دانسته تاکید دارند، هزاران تن از خانواده های شهدا و معلولین ولایت هرات در سخت ترین شرایط زندگی می کنند.

از سوی دیگر مولوی انصاری از برگزار کنندگان این همایش ضمن تاکید بر زنده ماندن یاد و رشادت های مجاهدین و شهدای ولایت هرات که بخاطر اعلای کلمه الله جان شان را در طبق اخلاص گذاشتند، اظهار داشت: خانواده های شهدا و معلولین این ولایت از حکومت فعلی افغانستان خواسته های دارند که باید به آن رسیدگی شود.

در این گردهم آیی که صدها تن از شهروندان هرات نیز در آن حضور داشتند، والی این ولایت به مسائلی همچون، امنیت، اقتصاد و تعلیم و تحصیل پرداخت و گفت: افغانستان گام های بلندی را بسوی انکشاف، شکوفایی اقتصادی، تامین امنیت و ایجاد زندگی آرام برداشته و دیری نخواهد شد که به همت مردمان این سرزمین تمامی مشکلات و معضلات از سر راه دور خواهد گردید.

نوراحمد اسلام جار والی هرات در بخشی از سخنرانی اش به تحرکات نیروهای منسوب به داعش در هرات اشاره کرد و گفت: اعمال ضد اسلامی و ضد انسانی گروه تکفیری داعش در افغانستان خشم و انزجار مردم را در پی داشته و حکومت نیز متعهد است در هر منطقه ای که حضور و فعالیت این گروهک مشاهده شود با آنان شدیدا برخورد خواهد شد.

 والی هرات گفت: الگوی شهدای کشور، یک اسلام معتدل و موافق با فهم امت اسلامی در ادوار مختلف تاریخ بوده است.

در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، ۴۴ سال قبل از امروز مردم هرات علیه حکومت کمونیستی وقت قیام کردند.

مردم هرات همه ساله با فرا رسیدن ۲۴ حوت، از این روز گرامیداشت می کنند.

24 حوت؛ یادآور قیام ملت مسلمان افغانستان علیه نفوذ خارجی

کلیدواژه