حمل 26, 1402 10:43 Asia/Kabul
  • واشنگتن پست: نظامیان سابق افغان در آمریکا با مشکلات روانی دست‌ به گریبانند
    واشنگتن پست: نظامیان سابق افغان در آمریکا با مشکلات روانی دست‌ به گریبانند

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوسته است که نیروهای نظامی پیشین افغانستان موسوم به «قطعات صفر» که اکنون در آمریکا هستند، درگیر آسیب‌های روانی شده‌اند.

به گزارش رادیو دری، «واشنگتن پست» تصریح کرده است: وضعیت نیروهای نظامی پیشین افغانستان موسوم به «قطعات صفر»که در سازمان جاسوسی «سیا» آموزش دیده بودند، پس از انتقال به آمریکا از آسیب‌های روانی جنگ، رنج می‌برند.

بر اساس این گزارش، برخی از این نیروها که منتظر پذیرش درخواست‌های پناهندگی خود هستند با افسردگی یا افکار خودکشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی افزوده است: دوره اقامت این نیروها که بر طبق برنامه اقامتی ویژه به آمریکا منتقل شده‌اند، تابستان امسال پایان می‌یابد و بعید است که قانون تسهیل اقامت دائمی شهروندان افغانستان به زودی از سوی کنگره به تصویب برسد.

واشنگتن پست می‌نویسد بسیاری از افغان‌هایی که از طریق برنامه تخلیه وارد ایالات متحده شدند با دشواری‌های سازگاری با محیط زندگی جدید در آمریکا روبه‌رو هستند  و برخی از آنان می‌گویند که می‌خواهند به افغانستان برگردند و یا به جایی مانند ایران بروند.

یکی از این نیروها که پایش را در یک عملیات‌ جنگی در افغانستان از دست داده گفته است که از نبود آینده روشن در آمریکا هراس دارد و از مشکلات اقتصادی و نداشتن کار رنج می‌برد.

این نظامی پیشین افغان افزوده است: قادر به پرداخت اجاره ماهانه 1300 دلاری نیست و آژانس کمک‌کننده به آنان نیز پرداخت اجاره به صاحب‌خانه را متوقف کرده است و آنها تنها 10 روز فرصت دارند تا بدهی‌شان را پرداخت کنند، در غیر این صورت باید خانه را تخلیه کنند.

سازمان جاسوسی سیا، قطعات موسوم به «صفر» را در اوایل سال‌های حضور اشغالگرانه نظامیان آمریکایی در افغانستان ایجاد کرد و در ابتدا افرادی را از میان شبه‌نظامیان ضد طالبان برای کمک به جمع‌آوری اطلاعات و انجام مأموریت‌های مخفی علیه آن استخدام می‌کرد. 

با گذشت زمان، این واحدها به نیروی ضربتی تبدیل شدند که اعضای آن از شاخه‌های مختلف قوای مسلح افغانستان بودند.

ادامه اعتراض پناهجویان افغانستان در ابوظبی: «اینجا مثل زندانی هستیم»

انتقال بیش از ۲ هزار شهروند افغان از اردن به آمریکا

کلیدواژه