گزارش ها از فشار طالبان بر علمای شیعه برای خواندن نماز عید در روز جمعه
(last modified 1402-02-02T12:52:13+00:00 )
ثور 02, 1402 17:22 Asia/Kabul
  • گزارش ها از فشار طالبان بر علمای شیعه برای خواندن نماز عید در روز جمعه
    گزارش ها از فشار طالبان بر علمای شیعه برای خواندن نماز عید در روز جمعه

امام مسجد سلطانیه مزار شریف گفت طالبان روز جمعه شماری از علما را مجبور کردند که نماز عید بخوانند.

به گزارش رادیو دری به نقل از شفقنا افغانستان، سید حیدر هاشمی روز شنبه دوم ثور به نمازگزاران در مسجد سلطانیه گفت: «ما مستند داریم که دوستان ما در بعضی جاها علما را وادار کردند به نماز [عید] خواندن؛ از عزیزانی که نماز نخواندند، سوال و تحقیق "و بیشتر از این‌ها" صورت گرفت.»

او افزود: «یکی از علمای ما، جناب آقای سید قاسم زاهدی که این جا تشریف دارند را دیروز نزدیک غروب برادران امارت اسلامی بردند برای این که چرا نماز [عید] نخواندی.»

آقای هاشمی تاکید کرد: «این مسائل مسائل اعتقادی ما است. لازم نیست به این وضعیت دنبال بشود. به صلاح جامعه اسلامی نیست. ما به همه دستورات اسلامی احترام قائلیم … ولی ما شیعه‌ایم و اختلافاتِ جزئی، هست.»

آقای هاشمی همچنین گفت که شیعیان روز شنبه در مزارشریف، کابل و هرات نماز عید برگزار کردند.

این روحانی شیعه در مزارشریف افزود که پیش از اعلام عید فطر جمعی از اعضای گروه طالبان و یکی از روحانیون شیعه در این شهر برای رؤیت هلال عید موظف شدند اما به گفته او، هلال عید رؤیت نشد.

دادگاه عالی طالبان شام پنجشنبه (۳۱ حمل) اعلام کرد که روز جمعه (اول ثور) عید فطر است، اما بیشتر شیعیان در روز جمعه عید نکردند.

خبرهایی از مناطق مختلف افغانستان در روز جمعه گزارش شد که طالبان شیعیان را مجبور کردند روزه خود را افطار کنند یا در نماز عید حاضر شوند.

منابع محلی در غزنی می‌گویند که طالبان در این ولایت اجازه برگزاری نماز عید سعید فطر را به نمازگزاران اهل تشیع نداده‌اند.

از جمله به گفته منابع محلی در غزنی، طالبان روز شنبه ۲ ثور درهای تمام مساجد اهل تشیع را در این ولایت به‌ روی نمازگزاران بسته‌اند.

همچنین گفته می شود که طالبان یکی از عالمان دین اهل تشیع در غزنی را به دلیل پافشاری در برگزاری نماز عید به‌شدت مورد لت‌وکوب قرار داده‌اند.

طالبان روز جمعه در دایکندی نیز با توسل به زور مانع روزه گرفتن باشندگان این ولایت شدند.

گفتنی‌ است که براساس اعلامیه مراجع تقلید مذهب جعفری روز شنبه به‌عنوان روز اول عید سعید فطر در افغانستان اعلام شده است.

اقامه نماز عید سعید فطر در غرب کابل

کلیدواژه