جوزا 26, 1402 11:45 Asia/Kabul

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان در گزارشی، گروه طالبان را به اقدامات تبعیض آمیزِ"سازمان یافته" علیه زنان و دختران افغان متهم کرد.

به گزارش  رادیو دری،  ریچارد بنت شب گذشته در گزارشی با بررسی  وضعیت زنان و دختران در حاکمیت طالبان، 50 فرمان  حکومت طالبان را ضد حقوق زنان بر شمرد و فرمان های محدود کننده طالبان را زمینه ساز کاهش مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی و به تبع آن، کاهش درآمد خانواده ها توصیف کرد.

بنت در این گزارش به ممنوعیت ادامه تحصیل دختران بالاتر از ششم ابتدایی، ممنوعیت نقل مکان و سفرهای هوایی و زمینی زنان بدون همراه محرم،  ممنوعیت ورود زنان و دختران افغان به پارک‌ها، منع مسافرت زنان در پرواز های داخلی و خارجی بدون همراهی محرم، صدور دستور اخراج زنان از ادارات  دولتی و کمی بعد اخراج زنان از ادارات و نهادهای خصوصی اشاره کرده است.

در گزارش این مقام سازمان ملل همچنین به ممنوعیت تحصیل دانشجویان دختر، منع دختران از ورود به سالن های ورزشی و الزام پوشاندن صورت برای مجریان زن و دختران دبستانی اشاره شده است.

در گزارش ریچارد بنت ضمن رد آمار طالبان مبنی بر کاهش خودکشی پس از به قدرت رسیدن این گروه آمده است: "گزارش‌های زیادی درباره افسردگی و خودکشی در میان زنان و دختران افغان از جمله دخترانی که از آموزش محروم شده‌اند، وجود دارد."

وی مدعی شده است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان (15 اوت 2021) ، 90 درصد زنان دچار مشکلات روانی شده و 48 درصد از افسردگی رنج می برند.

رپچارد بنت تاکید کرد: محدودیت ها و بحران اقتصادی، افزایش فقر و ناامیدی از آینده، زندگی زنان و خانواده‌ها را با فشار شدید روبرو کرده و این فقر و ناامیدی، به افزایش ازدواج های اجباری و تشدید معضلاتی همچون کودکان کار، خرید و فروش کودکان و اعضای بدن آن‌ها منتهی شده است.

در این گزارش، طالبان و افراد منسوب به این گروه به خشونت جنسیتی، شکنجه و دستگیری خودسرانه زنان معترض نیز متهم شده اند.

این گزارش  قرار است به اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل ارایه شود.

حقوق زنان افغان، باز هم روی میز شورای حقوق بشر سازمان ملل

نگرانی از وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان

وزیران خارجه کشورهای جهان از تلاش‌ زنان افغان برای دستیابی به حقوق‌شان حمایت کردند

کلیدواژه