سرطان 11, 1402 14:42 Asia/Kabul
  • اگر طالبان حقوق بشر و حقوق زنان را رعایت کنند، زمینه به رسمیت شناسی شان فراهم می شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: اگر طالبان خواسته های جامعه جهانی را در خصوص رعایت حقوق بشر و حقوق زنان بپذیرند، زمینه به رسمیت شناسی شان از طرف جامعه جهانی فراهم خواهد شد.

سلیمان حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: اما اگر طالبان توجهی به مطالبان جامعه جهانی نداشته باشند و به روند فعلی ادامه دهند باید همچنان با مشکلات اقتصادی و اوضاع فعلی در درون افغانستان دست و پنجه نرم کنند و به رسمیت هم شناخته نخواهند شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نشست وزیران خارجه شش کشور، آلمان، فرانسه، اندونزی، لیختن اشتاین، مغولستان و افریقای جنوبی و اینکه خواستار لغو فوری محدودیت های حکومت طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان شده اند، عنوان کرد: این کشورها خواستار آن شدند که طالبان آموزش زنان و دختران و حق کار زنان و حضور آنان در ادارات دولتی را آزاد کنند اما طالبان تا کنون به چنین خواسته هایی پاسخ مثبت نداده اند.

وی تصریح کرد: در نشست های قبلی در نقاط مختلف جهان هم تشکیل حکومت فراگیرد در افغانستان، نقش زنان در ساختارهای حکومتی، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها به روی دختران از مباحث جدی بوده اما طالبان تا کنون به این خواسته ها تمکین نکرده اند هرچند فشارهایی هم از سوی جامعه جهانی بر آنان وارد شده، مانند تحریم های اقتصادی و ممنوعیت سفر برخی سران طالبان به کشورهای خارجی.

این کارشناس سیاسی در عین حال گفت: البته برگزاری چنین نشست هایی و مطالبه گری از طالبان در درازمدت، تاثیرگذار است و جامعه جهانی باید بر طالبان فشار بیاورد تا اجازه تحصیل و کار به زنان و دختران افغانستان داده شود.

به گفته حسینی ممکن است خواسته های جامعه جهانی از طرف برخی سران طالبان قابل پذیرش باشد اما از آنجایی که طالبان یک گروه ایدئولوژیک است در درون ساختار آن افرادی مخالف پذیرش این خواسته ها هستند زیرا برای افکار و اهداف خود جنگیده اند و بزرگان طالبان هم نمی توانند به آسانی آن ها را متقاعد کنند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: یک نکته قابل توجه این است که امریکایی ها در قطر با طالبان معامله کرده و آن را بر سر قدرت آوردند و عمدا آن را به رسمیت نمی شناسند تا یک گروه غیر رسمی باشد که از آن در آینده علیه قدرت های منطقه و مخالفین خود استفاده کند. به همین دلیل هم اوضاع افغانستان پیچیده شده و تلاش هایی برای افزایش حضور و فعالیت گروه های تروریستی در این کشور جریان دارد تا زیر چتر طالبان رشد کنند و هم امنیت کشورهای منطقه را تهدید کنند و هم برای مردم افغانستان ایجاد مشکل کنند.

وی اضافه کرد: این وضعیت از یکسو سبب انزوای افغانستان می شود، حکومت طالبان هم به رسمیت شناخته نمی شود، زنان و دختران از تحصیل و کار بازمی مانند، وضعیت اقتصادی از هم می پاشد و هرج و مرج و بی نظمی به میان می آید و از سوی دیگر وجود افراد خاصی از طالبان بر سر قدرت در افغانستان تهدید بزرگی علیه کشورهای همسایه و منطقه خواهد بود.

 

کلیدواژه